Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Komfort i kubik

/
  • Nya Citroën C5 har vuxit, främst på bredden, och fått en linjeföring som bör tilltala även icke-freaks.
  • Fyradörrarsmodellen är snyggast men kombin mest praktisk och förmodligen den som kunderna föredrar.
  • Snygg och elegant förarplats med bättre materialval ger premiumkänsla. C5 har liksom C4 nu ett fast rattnav.
  • När du styr snurrar bara rattkransen. I och med att rattnavet står stilla kunde konstruktörerna optimera krockkuddens form för att ge bättre skydd.
  • Dagsljusbelysningen sitter under huvudstrålkastaren som tänds automatiskt när det blir mörkt eller när man kör in i en tunnel.
  • Under huven en V6-diesel i världsklass när det gäller prestanda och, framför allt, ljudkomfort.

Komfortablare kan du knappast åka! Fast det förväntar man sig förstås numera av en Citroën. Men nya C5 överraskar med en kvalitetskänsla som märket tidigare inte lyckats nå upp till. Nu vill fransmännen in i premiumklassen.

Annons

I vår provbil sitter inte världens mest miljövänliga motor, det ska erkännas, men jag har i alla fall tidigare utnämnt den till världens bästa dieselmotor. Fast då satt den i en Peugeot och det har hunnit hända en del på dieselfronten hos konkurrenterna sen dess. Men 2,7-literssexan på 208 hk slår fortfarande det mesta när det handlar om ljudkomfort och prestanda.
För den som inte kör så långa sträckor är den fyrcylindriga 2,0-litersdieseln (138 hk) förstås ett vettigare val. För övrigt identisk med den "importerade" dieselmotor som numera också går att få till Volvo V70. Men det går även att välja en kraftfullare 2,2-liters diesel på 173 hk eller en riktig ekonomidiesel på 1,6 liter och 110 hk.
Vill du hålla fast vid bensin som drivmedel finns det tre alternativ på 127, 143 och 215 hk att välja mellan. Utöver detta erbjuds även en etanolmotor på 143 hk. Utrustningsnivåerna kallas Comfort, Dynamique och Exclusive.
Med 2,7-litersdieseln under huven är automatväxellåda och Exclusive-paket standard. Därmed skenar priset iväg rejält. Enklaste versionen med minsta bensinmotorn kostar dock strax under 200 000 kronor. Påslaget för kombi är 8 000 kronor.


Hos Citroën har man aldrig varit feg med designarbetet. På gott och ont. Men nya C5 borde falla de flesta i smaken. Bilen är välproportionerad och vacker. Den har dessutom växt rejält på bredden. Men de nya formerna har inte gett mer benutrymme bak och faktiskt resulterat i ett mindre bagagerum.
Förarplatsen har blivit både elegantare och mera användarvänlig. C5 har nu fått samma typ av fast rattnav som lillebror C4 var först i världen med.
Man åker imponerande komfortabelt och tyst, även på svensk bullrig asfalt. Ännu behagligare blir det om du för bara två tusenlappar extra väljer gashydraulisk fjädring. Numera sabbar den inte heller vägkänslan eller styrresponsen.
Det är mycket lätt att bli förälskad i den här bilen. Dessvärre brukar inte begagnatkunderna hysa samma kärlek till Citroën, vilket sätter avtryck i andrahandsvärdet.


Nya Citroën fick full pott, fem stjärnor, av EuroNCAP vad gäller krocksäkerheten, fyra av fem stjärnor för barnsäkerheten men bara två av fyra möjliga stjärnor för sitt fotgängarskydd. Där finns en del att göra.
Sju krockkuddar är standard, bl a vid förarens knän, men ytterligare två till baksätet går att beställa.
Alla fem platser i C5 har bilbältespåminnare.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

Annons
Annons