Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Soundet som förändrade hårdrocken

+
Läs senare
/
  • Genomslag. När begreppet Göteborgssoundet började bli känt hade At the Gates redan lagt av. De fick se effekten av sin musik först 2008 då de återförenades för ett gäng spelningar. Nu spelar de då och då och är för tillfället ute på sin första turné i Sydamerika.
  • At the Gates 1991. När begreppet Göteborgssoundet började bli känt hade At the Gates redan lagt av. De fick se effekten av sin musik först 2008 då de återförenades för ett gäng spelningar. Nu spelar de då och då och är för tillfället ute på sin första turné i Sydamerika.
  • Allsång på skansen. Dead By April har gjort growlet folkligt när de levererat pojkbandsmetall på bästa sändningstid i Schlagern och i Allsång på Skansen. Sångaren Jimmie Strimmel (fd Nightrage och Death Destruction) har själv ingen relation till Göteborgssoundet, men tror att deras musik kan vara en inkörsport till den mer extrema hårdrocken.

I går var det 20 år sedan dödsmetallbandet At the Gates släppte sitt första album. I dag betraktas de som pionjärer för det sound som kom att förändra hela hårdrocksvärlden.

Det är tidigt 90-tal i Västra Frölunda och fem kompisar stretar i replokalen. De har just släppt sin första skiva och borde fira, men resultatet blev inte vad de hade tänkt sig. Dessutom är de barskrapade efter de dyra studiotimmarna. Det blev aldrig någon releasefest. Tvillingarna Björler och sångaren Tompa Lindberg har inte ens åldern inne för att gå på Systemet. Från början var det tänkt att albumet skulle spelas in i kreddiga Sunlight studios i Stockholm. I stället hamnade de i en villakällare i Göteborg hos en producent som aldrig hört ordet dödsmetall. Besvikelsen blir total, men bandet lägger det bakom sig och går vidare.

20 år senare är albumet "The red sky is ours" kultförklarat. Och At the Gates anses vara grundarna till det sound som förändrade en hel genre och satte Göteborg på hårdrockskartan.

– Jag har faktiskt inte lyssnat på "Red sky" ordentligt sen vi gjorde den. Den är ganska galen, det är kanske hundra riff i varje låt. Vi var unga och egentligen bara ett kompisgäng som ville spela musik. Vi bodde fortfarande hemma och hade inga pengar. För mig påminner den om hur det var då, säger Anders Björler, gitarrist och låtskrivare i At the Gates.

På albumet finns tidiga spår av vad som senare kom att kallas "The Gothenburg sound", eller Göteborgsdöds. En melodisk utveckling av den dödsmetall som växt fram ur 80-talets thrashrörelse, i Sverige främst representerad av Stockholmsbandet Entombed.

– Vi hade ingen idé om att skapa något nytt. Det melodiska kom naturligt för oss. Alf, som skrev de låtarna, var väldigt influerad av opera och folkmusik. Det låg till grund för de flerstämmiga riffen, förklarar Anders Björler som tillsammans med tvillingbrodern Jonas är uppvuxen med klassisk musik.

Sedan dess har Göteborg blivit för melodödsen vad Seattle var för grungen. De lokala banden samarbetade och konkurrerade, men framförallt sporrade de varandra. I mitten av 90-talet exploderade scenen när In Flames, Dark Tranquillity och At the Gates släppte tre stilbildande album. Samtliga inspelade i Studio Fredman i Göteborg.

– När jag började spela in de här banden fattade jag ingenting. Jag kommer själv från popsidan. I och med det så har jag en förkärlek för melodier så det visade sig ju passa rätt bra, säger Fredrik "Fredman" Nordström.

När At the Gates släppte sin fjärde skiva "Slaughter of the soul" hände något.

– Det var en vändpunkt för mig. Det började rassla till och folk från utlandet ringde och ville komma hit och spela in.

Studion blev ett center för Göteborgssoundet och genom åren har både svenska och utländska artister vallfärdat dit med en dröm om det populära soundet.

När At the Gates upplöstes 1996 blev det In Flames som kom att sprida den melodiska extremgenren internationellt. Med en mer lättlyssnad metal öppnade de dörrar för att experimentera med popelement både instrumentalt och i sång.

– Göteborgssoundet gjorde det mer lättillgängligt. På sikt ledde det till att fler tog det ett steg längre och lade in ännu mer melodier i sin hårda musik. Musiken hittade till radion och förde samman det extrema med det kommersiella, förklarar kulturskribenten och Göteborgsbon Bella Stenberg.

I melodödsens spår utvecklades genren metalcore, av band som Killswitch Engage, Bring Me The Horizon och Sonic Syndicate.

– Även om moderna band inte alls låter som Göteborgsbanden på 90-talet, kan man ändå någonstans höra att de har lyssnat på den musiken, säger Bella Stenberg.

Skulle Dead By April låtit som de gör utan At the Gates?

– De behöver inte ha hört At The Gates, men däremot de hört de amerikanska metalcorebanden som influerats av just dem. Så i förlängningen nej.

Annons
Annons
Annons