Soundet som förändrade hårdrocken

I går var det 20 år sedan dödsmetallbandet At the Gates släppte sitt första album. I dag betraktas de som pionjärer för det sound som kom att förändra hela hårdrocksvärlden.

Det är tidigt 90-tal i Västra Frölunda och fem kompisar stretar i replokalen. De har just släppt sin första skiva och borde fira, men resultatet blev inte vad de hade tänkt sig. Dessutom är de barskrapade efter de dyra studiotimmarna. Det blev aldrig någon releasefest. Tvillingarna Björler och sångaren Tompa Lindberg har inte ens åldern inne för att gå på Systemet. Från början var det tänkt att albumet skulle spelas in i kreddiga Sunlight studios i Stockholm. I stället hamnade de i en villakällare i Göteborg hos en producent som aldrig hört ordet dödsmetall. Besvikelsen blir total, men bandet lägger det bakom sig och går vidare.

20 år senare är albumet "The red sky is ours" kultförklarat. Och At the Gates anses vara grundarna till det sound som förändrade en hel genre och satte Göteborg på hårdrockskartan.

– Jag har faktiskt inte lyssnat på "Red sky" ordentligt sen vi gjorde den. Den är ganska galen, det är kanske hundra riff i varje låt. Vi var unga och egentligen bara ett kompisgäng som ville spela musik. Vi bodde fortfarande hemma och hade inga pengar. För mig påminner den om hur det var då, säger Anders Björler, gitarrist och låtskrivare i At the Gates.

På albumet finns tidiga spår av vad som senare kom att kallas "The Gothenburg sound", eller Göteborgsdöds. En melodisk utveckling av den dödsmetall som växt fram ur 80-talets thrashrörelse, i Sverige främst representerad av Stockholmsbandet Entombed.

– Vi hade ingen idé om att skapa något nytt. Det melodiska kom naturligt för oss. Alf, som skrev de låtarna, var väldigt influerad av opera och folkmusik. Det låg till grund för de flerstämmiga riffen, förklarar Anders Björler som tillsammans med tvillingbrodern Jonas är uppvuxen med klassisk musik.

Sedan dess har Göteborg blivit för melodödsen vad Seattle var för grungen. De lokala banden samarbetade och konkurrerade, men framförallt sporrade de varandra. I mitten av 90-talet exploderade scenen när In Flames, Dark Tranquillity och At the Gates släppte tre stilbildande album. Samtliga inspelade i Studio Fredman i Göteborg.

– När jag började spela in de här banden fattade jag ingenting. Jag kommer själv från popsidan. I och med det så har jag en förkärlek för melodier så det visade sig ju passa rätt bra, säger Fredrik "Fredman" Nordström.

När At the Gates släppte sin fjärde skiva "Slaughter of the soul" hände något.

– Det var en vändpunkt för mig. Det började rassla till och folk från utlandet ringde och ville komma hit och spela in.

Studion blev ett center för Göteborgssoundet och genom åren har både svenska och utländska artister vallfärdat dit med en dröm om det populära soundet.

När At the Gates upplöstes 1996 blev det In Flames som kom att sprida den melodiska extremgenren internationellt. Med en mer lättlyssnad metal öppnade de dörrar för att experimentera med popelement både instrumentalt och i sång.

– Göteborgssoundet gjorde det mer lättillgängligt. På sikt ledde det till att fler tog det ett steg längre och lade in ännu mer melodier i sin hårda musik. Musiken hittade till radion och förde samman det extrema med det kommersiella, förklarar kulturskribenten och Göteborgsbon Bella Stenberg.

I melodödsens spår utvecklades genren metalcore, av band som Killswitch Engage, Bring Me The Horizon och Sonic Syndicate.

– Även om moderna band inte alls låter som Göteborgsbanden på 90-talet, kan man ändå någonstans höra att de har lyssnat på den musiken, säger Bella Stenberg.

Skulle Dead By April låtit som de gör utan At the Gates?

– De behöver inte ha hört At The Gates, men däremot de hört de amerikanska metalcorebanden som influerats av just dem. Så i förlängningen nej.

  • Bok och festival hyllar Gbg-soundet

    Göteborgssoundet blir synnerligen aktuellt det kommande året. Just nu skrivs det på en bok om genren och i januari arrangeras festivalen The Gothenburg Sound med kära återseenden.

    Det är journalisten och författaren Mattias Lindeblad som grottar ner sig i den göteborgska dödsmetallen. I boken intervjuas de som var med när det begav sig och nutidens Göteborgsband. Anekdoter förtäljs och detaljer benas ut. Han undersöker också vad scenen betytt för nutida rockband.

    – Soundet blev internationellt känt, men har också öppnat dörrar för alla rockband från Göteborg. Allt ifrån Hardcore Superstar och Mustasch till Graveyard, säger Mattias Lindeblad som hoppas ha boken färdig i vinter.

    Metaltown har länge ridit på Göteborgs goda metalrykte, men i vinter dyker en ny festival upp. The Gothenburg Sound ska hylla den lokala scenen och fira Göteborgs historia och status som hårdrocksstad. Genom att anordna festivalen första helgen på året, hoppas arrangörerna kunna fånga upp många helglediga artister.

    Än så länge är en återförening av Ceremonial Oath bokad. Ett av de tidigaste banden i genren, med medlemmar från In Flames, Hammerfall, Tiamat och At the Gates. Fler namn tillkommer under hösten.

  • At The Gates

    + At The Gates bildades av 1990 Tomas "Tompa" Lindberg (sång) Alf Svensson (gitarr) Anders Björler (gitarr) Jonas Björler (bas) och Adrian Erlandsson (trummor).

    + 1992 släppte de sitt debutalbum "The Red Sky Is Ours".

    + Efter det andra albumet lämnar Alf Svensson bandet och ersätts av Martin Larsson. Anders Björler tar över som huvudsaklig låtskrivare.

    + Totalt släppte bandet fyra studioalbum, varav "Slaughter Of The Soul" från 1995 anses vara det viktigaste.

    + 1996 går de skilda vägar, Adrian Erlandsson och Jonas och Anders Björler bildar thrashmetalbandet The Haunted ihop med Patrik Jensen.

    + 2008 återförenas bandet för exklusiva spelningar på festivaler runtom i världen.

    + At the Gates gör fortfarande spelningar då och då. I vår spelar de bland annat på Metallsvenskan i Örebro.

Dela
  • +1 Intressant!