Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vackra melodier och krigiska fanfarer

/

Den som är sugen på en musikalisk upplevelse utöver det vanliga har en chans i morgon – då framför Gävle Symfoniorkester och Forsbacka kammarkör en konsert fullproppad med spelmusik, där allt från bitpop till storslagna symfonier via krigiska fanfarer står på programmet.

Annons

Det är Orvar Säfström, känd från bland annat Filmkrönikan, som tillsammans med Magnus Johansson producerar konserten Score. Sedan 2006 har de gjort runt 20 spelningar.

– Det började 2005, Malmö Symfoniorkester hörde av sig och ville ha hjälp med att sätta ihop en konsert med filmmusik. Jag träffade dem, och på mötet tog jag med mig ett urklipp om en spelkonsert i USA. Ingen hade gjort just det i Sverige, och jag tänkte att man borde kunna göra det.

Arbetet att sätta ihop en konsert påbörjades och Malmös symfoniorkester spelade sin första spelkonsert på torget i Malmö i augusti 2006 för 17 000 personer.

– Alla symfoniorkestrar i Sverige sa ”vad hände?” och vi sa ”vi måste göra fler spelningar!”.

Och nu är det alltså Gävles tur i morgon. Under spelningen utlovas bland annat två världspremiärer inför publik; ett stråkstycke ur ett av årets mest omtalade spel, episka ”Last of us”, samt en nyframtagen Mario-svit med musik från av spelvärldens mest kända spelserie, ”Super mario bros”.

För några år sedan var folk i extas över att det hölls spelkonserter i Sverige, då i storstäderna. Nu har det blivit en etablerad konstform, Score har spelats i städer som Falun, Sundsvall, och nu i Gävle.

– Det är unikt i världen att det har blivit så stort här. Jag tror att det beror på att Sverige kanske inte har en lika mossig syn på kultur. Man är mer öppen för nya intryck. I till exempel Finland upplever jag det som mer konservativt, berättar Orvar Säfström som håller på att försöka sälja in konceptet till utlandet.

Publiken då, brukar det bara vara unga spelnördar?

Nej, man får inte glömma att mycket av musiken är från 80-talet, så det är vuxna gamers i 25-40-årsåldern som är den större delen av publiken. Och de i sin tur tar med sig sina barn och sina föräldrar. Och 20-30 procent är folk som aldrig har spelat, men som i stället har bra koll på symfonimusik.

Tv-spelsmusik är ju skapad för att ta fram olika känslor vilket gör att den passar extra bra i konsertform, inför publik, menar Orvar Säfström.

– Det är en jättehäftig musikalisk upplevelse. Det är varierad musik, men ändå lättillgänglig. Det brukar bli en folkfest. Och det är viktigt att det inte blir ett isolerat nördevent att man fyller lokalen med bara spelfans, som förvisso får en fantastisk kväll utan blandningen är viktig. Att det blir ett möte. Det är en kulturell bekräftelse som man inte ska underskatta. Vi vill visa en massa människor att orkestern tillhör dem.

Orvar Säfström (bilden) och Magnus Johansson är hjärnorna bakom föreställningen Score. Orvar är dessutom presentatör på konserthuset under kvällen.

Annons
Annons
Annons