Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV-branschen – den nya tidens vinnare

Det nya medielandskapet kräver sina offer. Men det har också sina vinnare. Antalet svenskar som tittar på webb-tv har fördubblats på bara ett år.
– Video på webben kommer fortsätta öka, säger Anderas Wiss på företaget MMS som undersökt webb-tv.

Annons

För musikbranschen blev den nya teknologin en chock och ett stålbad.

Men för tv-branschen är läget ett helt annat. För tv-bolagen är den nya teknologin inte ett hot, snarare tvärtom. Många visar sina program – helt gratis – på webben. Youtube används som ett marknadsföringsverktyg. Och att många laddar ner nya avsnitt av sina favoritserier ses inte som ett stort problem.

– Tv-bolagen har nog lärt sig läxan av skivbolagen. De har varit mycket snabbare att anpassa sig till den situation som råder.

Istället för att slåss mot den, har de erbjudit alternativ, säger Andreas Wiss, projektledare för undersökningen ”Rörliga medier 2008” som analysföretaget Mediamätning i Skandinavien, MMS, har gjort.

Ett exempel är ”Gossip girl” som började sändas i höstas i USA. Första avsnittet hade 3,65 miljoner tittare och var det program som sågs av minst tittare på sin sändningstid.

I vanliga fall hade det varit en smärre katastrof med amerikanska mått mätt. Men trots det räknades ”Gossip girl” som en av tv-höstens stora framgångar. Alla avsnitt fanns nämligen tillgängliga för legal nedladdning på iTunes, och väldigt många i seriens målgrupp föredrar att titta på tv på det sättet – på datorn eller i mobilen.

När tv-bolaget The CW skulle fatta beslut om en andra säsong eller inte, var de starka försäljningssiffrorna på iTunes en avgörande faktor.

Samma sak gäller i Sverige. Andreas Wiss undersökning talar sitt tydliga språk: Andelen svenskar som ser på webb-tv har fördubblats på ett år. Samtidigt fortsätter det vanliga tv-tittandet att minska bland unga, det vill säga de under 30.

– Video på webben är på stark frammarsch. Det ökar kraftigt i samtliga åldersgrupper. Vi har även sett att nedladdat material utgör en väldigt stor del av konsumtionen för unga. Oftast är det fildelat material, säger Andreas Wiss.

– Jag vill vara försiktig med de orden, men visst kan man säga att det händer väldigt mycket nu. Samtidigt är det viktigt att betona att vanlig tv fortfarande är den största plattformen, både för unga och äldre, fortsätter han.

Samtliga större tv-kanaler i Sverige har i dag en plattform för webb-tv på sina hemsidor. Många använder sig också av Youtube, mestadels för att marknadsföra sina program. Tittandet på webben blir allt mer en integrerad del av att mäta ett programs popularitet. SVT:s såpa ”Andra avenyn” är ett exempel. Den sänds på vanligt sätt tre dagar i veckan: söndagar, måndagar och tisdagar. Men redan på söndagen finns alla veckans avsnitt att beskåda på SVT:s webb-tv, SVT Play. På SVT har man, som på alla andra kanaler, märkt att tåget går nu.

– 2006 började det ta fart ordentligt, 2007 hände det en hel massa och vi tror att 2008 kommer att var ett år med en väldigt stor ökning, säger Björn F Johansson, strateg och analytiker på SVT. Men samtidigt är tv-tittandet på webben i sin linda. De äldre tittarna kommer inte att förändra sig i första taget.

– För vår del kommer det att dröja bra länge. Vi har många tittare som är väldigt vana vid att titta på tv på ett speciellt sätt, säger Björn F Johansson.

Kalle Dixelius/TT Spektra

Annons
Annons