Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färgton fyller 50 år – har sysselsatt tre generationer i samma familj

Färgerna går inte ur. Bosse Flink började som springsjas när han var sex år gammal, Johan Flink säger att han föddes i en färgburk och nu står tredje generationen på tur hos Färgton.

Annons

Catharina och Johan Flink äger tillsammans Färgton som under maj firar 50 år. Catharinas son Viktor är tredje generationen och har funnits på plats i tio år.

Det började i ett nu rivet trähus på Kaplansgatan 1967. Efter ett år fick Bosse Flink erbjudandet att ta över den vacklande verksamheten. Tillsammans med hustrun Mona, som ansvarade för ekonomi och administration, fick de företaget att växa och flyttade först till hörnet Drottninggatan/Hattmakargatan innan Färgton slutgiltigt etablerade sig på Kryddstigen 1982. Då hade deras båda barn, Johan och Catharina, börjat prova på att sommarjobba i butiken.

– Det blev så att man bara gled in i det, säger Johan som tog det avgörande steget 1985.

– Jag ville prova något annat först och utbildade mig till undersköterska, säger Catharina som anslöt några år senare.

Färgton startade 1967 på Kaplansgatan.

I dag äger syskonen företaget tillsammans. Pappa Bosse finns som en kunskapsbank i bakgrunden och äger en del av fastigheten på Kryddstigen. Flera ur den tredje generationen har provat på färghandlarjobbet. Den ende som ännu så länge fastnat är Catharinas son Viktor Thalén som varit på plats i tio år. Det är väl ingen vågad gissning att han axlar befälet så småningom.

Bokstavligen ett familjeföretag som i dag sysselsätter 11 anställda och omsätter runt 30 miljoner kronor. Sjuttio procent av omsättningen står företagskunderna för; färg, tapeter och tillbehör till professionella hantverkare.

Det som är unikt för Färgton är, enligt Johan Flink, det breda sortimentetet av färg. Här finns traditionella färger men även tunga industrifärger, billacker och båtfärger. Just det senare börjar nu, när våren närmar sig, bli efterfrågat tillsammans med tralloljor och utefärger.Den som varje dag omges av färgglada nyheter blir förstås påverkad även privat.

– Visst blir man inspirerad, men hemma försöker jag hålla det så neutralt som möjligt, säger Catharina.

– Jag var nog mer aktiv förut, men i sommar blir det i alla fall dags för mig att skrapa och måla om mitt eget hus, skrattar Johan.

Intresset för hus och hem, färger och tapeter, har ökat lavinartat under Färgtons femtio år. En växande bostadsmarknad är förstås också bra för affärerna.

Den största produktförändringen är att många oljefärger blivit vattenbaserade och mer skonsamma för miljön.

En annan förändring är priserna.

– Pappa har sparat på det mesta från förr, bland annat den första fakturan. Tio liter utefärg för 80 kronor, i dag kostar samma sak 2 500 kronor, säger Johan Flink.

Annons
Annons
Annons