Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På vilket sätt är det här positivt?

Annons

Svar till Linus Fredriksson (Arbetarbladet 18 maj).

Jag avsåg med min artikel inte bara att debattera Grand Theft Auto 4 utan mer generellt ta upp en diskussion om den våldskultur och värdenihilism som breder ut sig, i synnerhet bland ungdomar. Hur har beteendet att sparka mot huvudet på en liggande person lärts in? Ett sådant beteende är inte medfött, inte instinktivt. Det är här som spelvåldet kommer in.

Död och våld har varit en del av vår kultur sedan urminnes tider. I antikens Rom hetsades publiken av blodiga gladiatorspel. I Iran är avrättningarna fortfarande offentliga. Mänskligheten har dock gradvis tagit avstånd från döds- och våldskulturen. Vår kultur tillåter inte längre att vi genomför offentliga avrättningar och sönderstyckning av kroppar för uppsättandet på stegel och hjul.

I GTA-spelen får spelarna experimentera med samhällets etiska och moraliska regler. Spelaren ges full frihet att utforska världen och göra vad han vill. Systemet för att utöva våld och begå brott är oproportionerligt detaljerat och ruskigt realistiskt.

I nätomröstningen i Expressen ser jag att 38 procent är för ett förbud mot våldsamma datorspel medan 62 procent är emot. Jag står alltså inte ensam med min uppfattning i denna tydligen infekterade fråga.

Åldersmärkningssystemet PEGI tillämpas i 20 av de 25 EU-staterna. Barn och ungdomar kan dock köpa dessa spel utan att någon i butiken frågar efter deras ålder! 15 länder har gått längre och infört åldersgränser för försäljning av spel i butikerna. Tyskland, Irland, Italien och Storbritannien har helt förbjudit vissa våldsamma spel.

PEGI har en uppförandekod när det gäller annonsering. Man ska exempelvis inte marknadsföra spel med hög åldersmärkning i medier tillgängliga för yngre. Mot detta bröt Aftonbladet när man visade realistiska scener ur GTA-4 i sin webbteve 28 april.

Om vi helt förbjuder vissa spel och inför strikta åldersgränser på andra kommer förhoppningsvis branschen att sanera sig själv. Vi måste höja rösten mot den tilltagande värdenihilismen och samlas omkring en gemensam etisk värdegrund.

Man kan ju vända på frågeställningen i debatten: på vilket positivt sätt bidrar våldsamma datorspel till den unga människans utveckling?

Datorspelen är ett av många inslag i den våldskultur som breder ut sig. Det här är en värdegrundsfråga. Alla har ett människovärde, även en hora.

Anders Bergsten, kd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons