Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta bort orättvisa vägavgifter

De centrala delarna av Hedesunda, Hamrångefjärden, Bergby och Norrsundet har under många år orättvist fått betala avgifter för enskilda vägar.

Annons


Dessa områden undantogs i samband med kommunreformen i slutet av 1960-talet från kommunal skötsel och underhåll av vägar. Detta på grund av att det var svårt att sköta vägdrift rationellt då områdena låg ”långt” från Gävle.

När Hedesunda kommun blev en del av Gävle kommun 1969, bildades samtidigt en lokal vägförening som blev huvudman för allmänna vägar i Hedesunda. Man hade då 100 procent kostnadstäckning för skötsel. Det vill säga det spelade då ingen roll om det var Gävle kommun eller vägföreningen som var huvudman. Det som behövde göras i form av underhåll av vägar det gjordes.

I efterhand kan man konstatera att det var en dålig affär av vägföreningen. Å andra sidan hade man inget val då dåvarande lagstiftning hade två olika planer för stad och landet. I Gävle gällde stadsplan och i Hedesunda och alla andra orter utanför Gävle gällde byggnadsplan. Skillnaden var att huvudmannaskapet, låg hos kommunen inom stadsplaneområde, men hos de enskilda vägföreningarna inom områden med byggnadsplan.

Under slutet av 1970-talet beslöt kommunen att vid all nyplanläggning i delar av Gävle kommun, skulle enbart stadsplan tillämpas. Det gällde delar av kommunen som var nära sammanbyggda med Gävle stad som Valbo, Hille och Bomhus. Nu uppstod förstås praktiska problem med effektiv väghållning då stadsplanelagda områden blandades med byggnadsplaneområden. Därför beslutade kommunen att frivilligt överta huvudmannaskapet i områden där det fanns byggnadsplaner kvar, men bara i de områden som låg nära staden.

Den enda anledningen att ingen i de yttre kommundelarna protesterade mot denna hantering, var att de då fortfarande hade full kostnadstäckning genom bidrag, till underhåll av vägar. Problem uppstod först långt senare, med minskade bidrag till de vägföreningar, som inte fick vara med i staden. Under 2000-talet har denna utveckling fortsatt och enskilda och företagare i kommunens ytterområden har fått betala en allt större del av vägavgifterna.

Roger Persson, kommunalråd, miljöpartiet de gröna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons