Annons

Hur går det här ihop?

Insändare

En fråga till socialchefen i Hofors kommun angående äldreomsorgen som jag vill ha ett offentligt svar på.

Till våra särskilda boenden i kommunen, som för en tid sedan införde att alla boende vare sig man ville eller inte skulle betala extra för ett så kallat “allmänt paket”som skulle läggas på hyran. Innehållande hygienartiklar, städartiklar, hushållspapper och toalettpapper.

Kommunen inhandlade då det” billigaste” produkterna och ett toalett- och hushållspapper som man lika gärna skulle kunnat ersätta med tidningspapper.

Till saken hör att när jag som anhörig ska betala hyran till min mor i augusti ser att man ytterligare höjt beloppet till 403 kronor/ månad.

Sedan får jag information av personalen på boendet att jag måste inhandla tvål och tandkräm till henne för att det är slut. För det har man plockat bort ur det ”allmänna paketet”.

Man höjer beloppet, men plockar bort produkter. Hur går det ihop? Som boende duschar man en gång i veckan. Och städning tror jag inte heller utförs mer än så. Så mycket rengöringsmedel och hygienartiklar kan väl inte våra pensionärer förbruka på en månad?

Ska man som boende i kommunens särskilda boenden tvingas betala för detta?

Varför informerar ni inte anhöriga och gode män när ni höjer priset samt plockar bort saker som inte ingår?

Om jag nu ska köpa tvål och tandkräm själv. Varför kan jag då inte få inhandla resten själv? Jag tror inte att kostnaden för detta blir 403 kronor i månaden. Våra pensionärer som inte får så mycket över i månaden borde slippa den utgiften.

Anhörig

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons