Annons
Annons
Annons

Kommunen skor sig på de som inte kan betala

Insändare

Sandvikens kommun skor sig på människor med betalningssvårigheter.

I början av månaden saknade jag pengar för att betala en faktura till Sandvikens Energi avseende elnät och it-anslutning.

Jag får ingen påminnelse utan ett brev från Svea inkasso. Det har gått en dryg vecka och skulden har ökat med 360 kronor, eller omräknat 30 procent av det ursprungliga beloppet 1168 kronor.

25 juni får jag äntligen de pengar jag väntat på och kan betala fakturan via internet.

Jag ser på morgonen därpå att pengarna dragits under natten och känner mig glad att det äntligen blev gjort. Senare under dagen krånglar internet och när jag ringer supporten meddelas att anslutningen stängts på grund av obetald faktura.

Jag ringer Svea inkasso. De vill ha ett kvitto på betalningen för att ge mig tillbaka anslutningen. Men, jag har ju inget internet. Jag kan alltså inte ta fram kvittot för att e-posta det till Svea. Samtalet avslutas med att Svea berättar för mig att om inte pengarna finns synliga på deras konto före lunch kommande dag kommer ytterligare 295 kronor att läggas till fakturan.

Jag kontaktar kundtjänsten på Sandvikens Energi som menar att jag kan påskynda ärendet genom att skriva på en ansökan om att öppna ett nytt abonnemang.

Jaha. Förlåt, kostar det?

Jo då, det är väl det enda man säkert kan säga om Sandvikens Energi att kostar gör det hela tiden. 395 kronor tar man betalt för att åter ge mig det internet som man snodde från mig i morse när jag just betalat in pengarna. Skulden är nu uppe i 2 215 kronor, en ökning med 89,6 procent och det har ännu inte gått 30 dagar efter förfallodagen. Snacka om ocker- priser.

En som inte längre har råd att ha dåligt ställt

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons