Annons

Vilka badgäster vill Fjärran Höjder ha?

Insändare

Läser att kommunen tänker sälja Fjärran Höjderbadet. Det är dyrt att driva och behöver rustas. Kommunen hoppas att privata ägare ska klara skötsel och lönsamhet bättre än kommunen. Lönsamhet är viktig och badhus är till för alla, men är alla badbesökare lika lönsamma?

Lönsammast är nog den som är villig att betala för det lilla extra, som i sådana här sammanhang är coola rutschkanor och vilda sjölandskap. Något som sällan efterfrågas av den stillsamme motionären eller simskolebarnet.

Badhus i dag ser allt mer ut som en plats för lyx och äventyr, för vilket kunden ska vara beredd att färdas långt och betala mycket för att få uppleva. Mindre en plats för simskola eller motion.

Hur tänker man i Västerås kring dennna fråga, en kommun på ”badreseavstånd” från Gävle? Där planeras ett badhus som ska bli Sveriges häftigaste. Förutom de vanliga sjölandskapsattraktionerna tänker de sig en digital inredning som kan ändra utseende efter behov. En djungel ena dagen, en isvidd med isbjörnar nästa. Dyrt men magiskt. Men stopp nu – om deras badhus blir häftigare än vårt, hur blir det då med lönsamheten för vårt?

Inte lätt att hänga med i svängarna. Dyrare bad leder till fler som inte lär sig simma och färre motionerande pensionörer. Simkunnigheten bland grundskolebarn har redan sjunkit. Och pensionärerna blir bara fler. Tänk om. Marknaden löser inte alla problem. Ta upp kampen mot överreklamerade äventyrsbad och behåll vårt badhus i kommunal regi. Satsa på simmare i alla åldrar och gör badhuset tillgängligt för alla. Det tjänar de flesta på.

Simmande surtant

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons