Annons

10 000 kronors-frågan

/
Ledare

Nej, det blev inga 10 000 kronor i lönepåslag för lärarna denna avtalsrörelse. Fast ska vi vara ärliga så var det nog försvinnande få som på allvar trodde att 10 000 kronors-kravet skulle bli verklighet.

I stället blev det dryga tusenlappen i löneökning för den genomsnittlige läraren första året, eller 4,2 procent.

Det är betydligt mer än "märket", som detta avtalsår var 2,6 procent. Men lärarnas nya avtal är fyraårigt och nästa år har lärarnas förhandlare gått med på att hålla sig strikt till märket. År tre och år fyra är sifferlösa. Det vill säga, det skulle kunna bli noll och intet.

Det här finns det en hel del lärare som nu känner sig besvikna och lurade över. Dessutom, det finns ingen individgaranti i avtalet. Det kan innebära att några lärare inte får någon löneökning alls. Och en pikant detalj i sammanhanget är att lärarfacken så sent som i juni sa nej till just 4,2 procent i ett femårigt avtal, men alltså nu säger ja till samma 4,2 i ett fyraårigt avtal.

Men, för lärarkollektivet i stort är det ett helt okej avtal, åtminstone de två första åren. För nu kommer lärarnas löner att, om än sakta, närma sig andra yrken med motsvarande utbildning. Lärare har lika lång utbildning som ekonomer och civilingenjörer, men ligger betydligt lägre i lön. För att locka människor att utbilda sig till lärare måste den skillnaden minska. Därför krävs att lärarna även i kommande avtalsrörelser lyckas förhandla sig till löner över märket.

Den låga statusen för läraryrket är inte bara ett problem för lärarna, det ett problem för hela samhället. Under de närmaste tio åren kommer det enligt Lärarförbundet att behöva rekryteras över 40 000 nya lärare. Hur dessa ska kunna rekryteras till ett yrke som inte bara har låg lön, utan även har arbetsvillkor som ligger på gränsen till vad som är rimligt, ja det är en riktig 10 000 kronorsfråga.

För det är såklart inte bara lönen det handlar om. För att få dagens lärare att orka stanna kvar i yrket krävs tydliga förbättringar vad gäller lärarnas arbetssituation och arbetsmiljö. Dagens situation, där fler och fler uppgifter läggs på den enskilde läraren, utan att dygnet på något sätt får fler timmar, är ohållbar. Att inte se det problemet, eller att se det och inte ta det på allvar, är ett slag mot ett samhälle som säger sig bygga sitt välstånd på ett välutbildat folk.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons