Annons
Annons
Annons

Bättre så

Ledare

Regeringen avser att satsa på det svenska järnvägsnätet. Något annat besked kan regeringen inte heller ge Sverige om den har någon form av självbevarelsedrift.

Givet det enorma missnöje och den sylvassa kritik som finns mot det i dag undermåliga järnvägsnät som är vårt.

Klart är att det inte bara är sittande regeringens fel att det ser ut som det gör. I årtionden har underhållet av vårt järnvägsnät varit eftersatt. Resultatet av detta har svenskarna fått uppleva under de senaste vintrarna med brutal tydlighet.

35 miljarder ska avsättas för att bygga den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping, samt dubbelspår mellan Göteborg och Borås. 1,7 miljarder ska enligt Ekot avsättas årligen under de kommande tio åren för underhåll.

Enligt den så kallade kapacitetsutredningen borde regeringen dock lägga 4 miljarder per år utöver vad som så här långt varit fallet, på trafiksatsningar fram till och med 2021 för att komma tillrätta med trafikproblem förorsakade av bristande underhåll och för liten spårkapacitet.

Regeringen har så här långt inte visat upp någon övertygande vilja att faktiskt lägga pengar på att restaurera det svenska järnvägsnätet. Detta trots att det handlar om en nödvändighet för att stimulera gods- och persontransporter.

Huruvida de nu utlovade 1,7 miljarderna extra per år i underhållsbudget kommer räcka eller inte är oklart. De borgerliga partierna har så här långt varit mer intresserade av att lägga pengar på reformer som beklämmande ofta stavats skattesänkningar. Det är vad som prioriterats, på bekostnad av bland annat restaureringen av vårt järnvägsnät.

Därför finns också all anledning att vänta med att applådera gårdagens besked. Regeringen måste ännu bevisa sig på området. Och även om man faktiskt gör det, kommer det dröja åtskilliga år innan alla de fel vårt järnvägsnät i dag är behäftat med åtgärdats.

Trots att tåget länkar samma Sverige och utgör ett av de miljövänligaste transportmedel för både gods- och människor som vi i dag har.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons