Annons
Annons
Annons

Det ideologiska skynket

Ledare

Ibland blir ideologin ett skuggande skynke. Det går inte att se riktigt klart. Ett exempel är den privatiseringshysteri som vår sittande regering ägnar sig åt.

 På måndagen kom beskedet att statliga Bilprovningen säljer en tredjedel av sina stationer till det privata företaget Opus. Bland andra stationerna i Sandviken, Tierp och på Näringen i Gävle.

Alltså. Bilbesiktning är en myndighetsutövning. Den finns till för att trygga säkerheten på våra vägar. Inget annat. Den finns inte till för att vi ska kunna skryta med våra bilar, inte för att vi ska kunna snacka med trevliga bilbesiktare – och absolut inte för att aktieägare ska kunna stoppa miljonvinster i fickan.

Den här försäljningen handlar helt om ideologi, en enorm övertro på marknadens gottgörande kraft.

Det har inte varit lätt för regeringen att få Bilprovningen såld. Det statliga monopolet försvann redan för två år sedan, men försäljningen har gått trögt. Nu har de kommit på ett fiffigt sätt. De låter Bilprovningen låna ut pengar åt det företag som kan tänka sig att köpa stationerna. (SvD 10/7–12) För Opus handlar det om närmare hälften av köpeskillingen, 170 miljoner kronor. Som de alltså får låna av säljaren, den statliga Bilprovningen.

Det är nog en riktigt bra affär för Opus aktieägare.

Bilbesiktning är inte som att köpa en tröja eller att gå till frisören. Bilbesiktning är obligatorisk, och går inte att välja bort eller utföra själv i sitt garage. För ett företag är obligatoriet en god affär, eftersom det ganska lätt går att räkna ut hur många kunder som kommer varje månad. Det handlar om en verksamhet som är i stort sett okänslig av konjunktursvängningar. Även den som har dåligt ställt måste besikta bilen om hen vill kunna använda sin bil på landets vägar.

Men vill Opus aktieägare att företaget ska öka intäkterna, ja då finns det bara ett sätt. Öka priset för kunderna.

Det finns erfarenheter av avreglerade fordonsbesiktningar att titta på internationellt. I de europeiska länder som valt att avreglera sin fordonsbesiktning har priserna ökat dramatiskt, med 50 till 100 procent. Dessutom har man sett en omotiverad ökning av underkända bilar. Kritikerna menar att det kan förklaras av att privata aktörer ofta har starka ekonomiska drivkrafter att öka antalet ombesiktningar. Nej, det är inte alls säkert att så blir fallet i Sverige, men vi bör åtminstone ha dessa erfarenheter i bakhuvudet.

Poängen med försäljningen är enligt förespråkarna att servicen ska bli bättre för kunderna. Tillgängligheten ska bli bättre med mer flexibla öppettider. Det låter jättefint. Absolut. Men, kom igen. Vill vi, och i förlängningen våra politiker, att tillgängligheten på bilprovningen ska öka, då är det bara för oss att bestämma oss för att tillgängligheten ska bli bättre. Verksamhet i statlig ägo innebär inte automatiskt dålig service. Att privatisera innebär inte per automatik en bättre tillgänglighet.

Den pågående privatiseringshysterin är till alldeles för stor del styrd av ideologi. För lite av sunt förnuft.

Lyft skynket.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons