Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Schörling och bilen

Ledare

De rödgröna i Gävle vill ödelägga centrum och tvinga ut konsumenterna till ”det konsumentägda Valbo köpcentrum”.

Annons

En konspirationsteori växer fram hos den lokale, moderate riksdagsmannen. Han har, vittnar han om på sin blogg, redan i dag svårt att ta sig till centrum; där råder ”fullständigt kaos”.

Verkligen? Svårigheterna i dag inskränker sig, för den som tar bilen, väl annars till att baxa upp bilen i något p-hus (alltid lediga platser) eller hitta en svindlande dyr p-ruta på lagom avstånd från bolaget och andra viktiga inrättningar.

Jag ser mig omkring, under den dagliga promenaden, och finner lugn och avslappnad ro. Torget har överlämnats till gående och strikt hållna torghandlare. Vilorum finns för alla som vill sitta ner en stund. En buss stånkar sig förbi, men annars himmelsk frid och raska steg in i köptemplet och några butiker.

Trots moderat fasa och förfäran är det hit alla handlare söker sig. Och inte en ledig lokal, vad jag ser. Men den late ser alltid problem före möjligheten till en stärkande och upplyftande promenad.

Att miljöpartisten Inger Schörling, som ny ordförande i tekniska nämnden, önskar en diskussion om ett bilfritt, eller nästan bilfritt centrum är väl självklart. Några frågor söker då sina svar: Blir miljön, och livsmiljön bättre om några gator stängs av? Kanske. Påverkas handeln? Knappast. Ska människan prioriteras före maskiner? Det borde vi vara överens om.

Men moderaterna, eller moderaten, reagerar med ryggmärgen; bilen är helig. Alternativet är ”fullständigt kaos”. Det är allt lite enkelt.

Annons
Annons
Annons