Annons

Tidstjuven tåget

/
Ledare

Schweiz kan tåg. Den som någonsin åkt tåg i Schweiz vet. Känslan att vara tågresenär i Schweiz är obeskrivlig, när jämförelseobjektet är Sverige och SJ. Servicenivån är hög, punktligheten absolut och underhållet föredömligt. Inga svenska cirkatider för ankomst och avgång, ingen ovisshet vid eventuella problem som förändrar resan och dessutom så kallade halbtax, som innebär att i princip samtliga resor kostar halva priset efter det att du väl införskaffat ett halv taxa-kort, som du köper för ett, två eller tre år. Så med andra ord är detta med att åka tåg dessutom rätt så billigt.

Att åka tåg i Schweiz är på så väldigt många sätt en uppenbarelse som svensk.

I Sverige är ett tåg försenat först när det ankommer mer än fem minuter efter utsatt tid. I Schweiz är tåget antingen i tid, på pricken i tid, eller också är det inte i tid. I Schweiz är 95 procent av alla tåg i tid. I Sverige är 93,2 procent av tågen "i tid" enligt Trafikverket. Trots att Sverige tidsfuskar. Statistiken rörande den svenska tågtrafikens punktlighet är egentligen inte något annat än ren och skär lögn, eftersom 5 minuter försening i Sverige inte anses vara försening och de tåg som ställs in, inte över huvud taget räknas med i statistiken. Ett provocerande, men begripligt faktum givet att Sverige i runt 30 års tid eftersatt sitt underhåll av järnvägsnätet och vårt järnvägsnät idag är underdimensionerat. Det är kämpigt med punktligheten. Och skälen till detta är många.

Och på detta redan underdimensionerade och överbelastade nät med flaskhalsar skall konkurrensen nu dessutom öka och fler tåg köras.

I höst kommer SJ få sällskap av City tåg och MTR på de mest trafikerade sträckorna, som bland annat Stockholm-Göteborg. Hur det kommer falla ut skall bli mycket intressant att se. Att det kommer innebära längre restider för de som åker regionaltåg på en rad sträckor står redan klart, eftersom Trafikverket prioriterar snabbtågen vid fördelningen av tid på spåren, rapporterar DN. Skälet? Enligt Trafikverkets beräkningsmetod är den samhällsekonomiska nyttan större. Och därför får både regional- och godstrafiken stå tillbaka till förmån för snabbtågen.

Trångt är det, och trängre skall det alltså bli. Och när Ekot under torsdagen frågor SJ om det här med punktligheten nu när konkurrensen kommer öka, blir svaret från SJs vd Crister Franzson därför också följande:

"Samarbetar vi inte i branschen runt punktlighet så riskerar vi att få sämre punktlighet när det blir fler operatörer."

Jojo.

Schweiz och Sverige är inte allt igenom jämförbara länder ifråga om tågtrafik. Men en bättre förebild än Schweiz för vår svenska tågtrafik är svår att hitta. Och nu är Trafikverkets ambition att Sverige 2020 skall hålla Schweiziskt standard ifråga om punktlighet skriver DN. Det är ett mycket högt satt mål, givet de problem den svenska tågtrafiken tampas med. Problem som inte minst kräver politiska åtgärder i form av ytterligare medel till utbyggnation och underhålla av järnvägsnätet för att komma tillrätta med.

För missade möten och förlorad timmar liv som aldrig kommer åter, förslösade under tågtransporter. Det är sådant som inte några godkända reklamationer i världen kan kompensera för.

Att åka tåg borde inte vara en prövning.

Det borde vara som i Schweiz.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons