Annons
Annons
Annons

Emil har talang för att bli rallyvärldsmästare

När Emil Bergkvist var fem år fick han sin första Volvo 240. – Pappa förlängde alla pedaler så jag kunde köra, berättar Emil som sedan dess haft ett 20-tal bilar i sin ägo.

Nu är han på väg att bli ett riktigt stort namn inom rallysporten.

– Jag vill bli världsmästare, säger Emil kort och bestämt.

13 år efter första bilen är det dags att ta körkort. På måndag är det teori och på onsdag uppkörning.

Sällan har en mer erfaren 18-åring satt sig bredvid Trafikverkets kontrollant. Förutom rattandet på åkrar och vintersjöar har han de senaste två åren kört 37 ungdomsrallytävlingar i klassen Volvo Original.

Och inte missat pallen en enda gång, om han inte brutit förstås.

– Jag får fortsätta köra ungdomsklass hela året men jag går upp som C-förare i stället. Jag måste framåt. Jag vet att jag kan ta topplaceringar där också.

I ungdomsklass kör man bara på det man ser från förarplats, alltså ”onotat”, utan de korta instruktioner om vägen som en kartläsare ger en förare under specialsträckorna i rally.

Som vuxen förare är det dags för noter och kartläsning. Emil visar ett sådant papper: ”H4 40 V3+V2 30 H4 – 30” står det på översta raden.

– H är högerkurva. Kurvorna är graderade från 1 till 6, den skarpaste är en 1:a, 6:an är nästan rak.

Under rally-SM som i Sandviken var Emil föråkare och övade på att läsa noter.

– Det gick jättebra, utan kurs, det funkade på en gång.

Hittills har pappa Hans-Olov varit Emils handledare i bilen.

– Nu får han bli serviceman, jag har fått den kartläsare jag vill ha, säger Emil med ett litet leende.

Kartläsaren blir Anders Banger, rallyförare från Arbrå som vann Sverigeserien 2009.

– Han var min idol när jag var liten, det är otroligt kul att han vill hjälpa mig, säger Emil tacksamt.

30 juni bär det iväg till Växjö på premiärtävling med Anders. Han kommer att stå sig väl i konkurrensen, hans ungdomstider har tidigare – dessutom ”onotat” – visat sig räcka till toppklass även bland C-förare.

Han har haft så bra tider i ungdomsklassen att bilen tagits in för efterkontroll för att arrangörerna ska förvissa sig om att den inte är trimmad.

Vad händer om samarbetet mellan förare och kartläsare inte klickar?

– Då går man ifrån varandra, säger Emil.

I två år har Emil bott i en egen liten stuga på familjens gård. Flera hyllor är precis knökfulla med pokaler, den ena mer praktfull och glänsande än den andra.

– Det är perfekt att bo här, ingen granne bryr sig när det låter mycket. Och det är billigt!

Det kostar runt 100 000 kronor per säsong att satsa på rally på Emils nivå. Anmälningsavgiften i Växjö till exempel, går lös på 2 300 kronor. Studiebidraget är på 1 080 kronor.

Ju bättre det går desto lättare är det att få sponsorer. Han har flera stycken från Hofors och Torsåker – och en långväga från Karlstad – men annonserar efter fler på sin motorhuv.

– Jag är väldigt glad för att jag har mamma och pappa, och sponsorerna, säger Emil som själv ska jobba ihop lite pengar på Ovako i sommar, med tvätt och städ och ”lite skitgöra” åt pappas saneringsfirma.

Drömmen är att köra Svenska rallyt. Där hoppas Emil vara redan inom ett år.

– Jag vill bli världsmästare. Men först är målet att vinna Sverigeserien nästa år.

Mellan fem och 15 år körde Emil motocross. Men efter 16 benbrott i kroppen, kroniska smärtor i en hand och i fötterna fick han nog. I den sista kraschen på crossen gick både lårbenet och nyckelbenet av.

– Det var en före mig som ramlade och jag landade på hans cykel, berättar Emil.

Pappa Hans-Olov hade då en rallybil i garaget och en ny karriär var given. Riskfritt är det förstås ändå inte, Emil har voltat och kraschat även med bilarna. Men tajta rallysäten, sexpunktsbälten, hjälmar och den specialbyggda skyddsburen inuti bilen räddar för det mesta förarna från allvarliga skador.

Det går i 70–80 när det går sakta, och upp till 170 när det går som fortast. Och då pratar vi skogsbilvägar...

Kommer du att hålla dig till hastighetsgränserna när du får körkortet?

– Ja, absolut! Jag vill ju inte bli av med körkortet, då kan jag inte köra rally. Dessutom har jag ju redan ”busat” av mig, ler Emil. Jag har varit med så mycket att jag förstår vad som kan hända.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons