Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Flygning är starkt beroendeframkallande”

Bjud för allt i världen inte Johan Nauwelaertz de Agé på godis från Leaf för söt- saker från arbetsplatsen har han tröttnat på för länge sen.
Men bjud honom på en tur i en JAS Gripen och han tackar ögonblickligen och förväntansfullt JA.

Annons

Flygplan och flygning har varit Johans passion sen han var sex år, en passion som fortfarande finns där, men nu är den främst kanaliserad till att bygga flygsimulatorer.

Han har minskat så mycket på sitt eget flygande att han i år inte ens har flygcertifikaten kvar. Det krävs minst åtta timmars flygning per år för att behålla certifikatet.

– Jag har varit pilot i 24 år och flyglärare nästan lika länge. Jag har helt enkelt inte den tiden att lägga på flygningen och den där fantastiska tjusningen har bleknat en smula.

– Men å andra sidan vet jag också att om jag kommer upp igen är jag fast! Flygning är starkt beroendeframkallande. Den frihetskänslan som jag får i luften finns ingen annanstans.

Det var pappa Mats flygintresse som triggade igång sex-årige Johan. Han fick ett modellplan av pappa och fastnade direkt.

Valbo flygklubb på Rörberg blev i många, många år Johans andra hem.

Han utbildade sig till pilot för privatflygplan och flyglärare. Han byggde egna modellplan, allt mer avancerade och häftiga, bland annat en exakt kopia av J29 Tunnan, och tävlade med. Han producerade också byggsatser till modeller som han sålde per postorder och i egen butik.

Två omständigheter gjorde att han i början av 2000-talet slutade och övergick till att bygga flygsimulator i stället. Den ena var att efterfrågan på byggsatserna minskade.

– Det andra var att ett modelljetplan som tog mig två år att bygga, havererade i luften efter 20 sekunder! Där försvann 50 000 kronor.

Johan stoppade resterna av flygplanet i en sopsäck och ställde det i garaget, åkte till butiken och tog ned skylten.

I stället startade han företaget Novel air simulatorteknik, som utvecklar mjukvara åt bland andra försvaret. En del i verksamheten är byggandet av simulatorer. När F15 i Söderhamn las ned fick Johan chansen att lägga beslag på en Viggen, det var 2004. Sen dess har han lagt ned otaliga timmar i garaget i Sätra på att bygga simulatorn, det vill säga cockpit med instrumentpanel och spakar och med all datautrustning.

– Ingen privatperson får äga en Viggen så det är flygmuseet i Söderhamn som äger den. Men jag har byggt den och visar den.

Nu finns den längst bak i en buss som tidigare rullat på Ljusdals gator. Resten av bussen är inredd med kök och sovplatser.

Under sommarhalvåret är bussen på rull mest varje helg till flygvisningar landet runt. Simulatorn drar till sig folk som en magnet.

– Det är ständigt en lång kö av folk som vill köra den. Omkring 25 personer per dag får prova på att flyga en Viggen. Det är precis som att flyga på riktigt.

Johan har ytterligare en simulator på gång och det är Draken och den står än så länge i garaget, den ägs formellt av ett flygmuseum utanför Karlstad.När Johan är färdig med den nästa sommar ska den också ut på vägarna.

Drömmen är ett simulatorcenter och att kunna sälja simulatorteknik även till utländska flygvapen.

– I ett simultorcenter skulle företag kunna ha kund- och personalträffar. Tänk att få spöa chefen i en luftstrid! säger Johan och skrattar.

Annons
Annons