Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kennet har en av de sista Saab-bilarna

/
  • Kennet Lutti kör en av de sista Saab-bilarna som rullade ut ur företagets fabriker innan konkursen.

Saabfantasten Kennet Lutti lyckades få tag på en av de sista bilarna som lämnade företags fabriker innan konkursen.

När bilen totalförstördes i en krasch kort efteråt började en febril jakt på en ny Saab.

– Det har aldrig varit aktuellt att byta, säger han.

Annons

Kennet Lutti har kört Saab i cirka 30 år. Han har tidigare jobbat som bland annat chefredaktör och politisk redaktör på Arbetarbladet och hade då Saab som tjänstebil.

När han lämnat tidningen och skulle köpa bil var det ingen tvekan om vilket märke han skulle välja.

2011 beställde han en Saab 9-3. Företaget stod då på ruinens brant och det var det osäkert in i det sista om bilen skulle hinna lämna produktionslinjen innan konkursen.

– Det var på håret, säger Kennet Lutti.

Han fick en av de sista bilarna som rullade ut ur företagets fabriker. Ungefär ett år efteråt totalförstördes bilen i en masskrock.

Kennet Luttis försäkring gjorde att han hade rätt att byta ut bilen mot en motsvarande. Han genomsökte nätet efter en ny Saab 9-3 utan framgång.

Av en tillfällighet fick han reda på att de hade några fabriksnya bilar kvar på en bilfirma i Uppsala. Han åkte ner och fick tag på en Saab 9-5.

Vad är speciellt med Saab?

– Det är som en blandning av förnuft, teknik och känsla.

Kennet Lutti hoppas nu att den nya bilen håller några år.

Vad gör du när det är dags att byta ut den?

– Det vette fan, det vågar jag inte ens tänka på.

Annons
Annons
Annons