Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rövardotter hjälper dem att studera

/
  • KARAKTÄRER. Hanna Samuelsson ritar ett rövarbarn tillsammans med klasskompisarna.
  • MÅNGA ÄMNEN. Den stora fördelen som läraren Michael Haglöf ser med storyline är att de har lättare att nå målen när de arbetar ämnesövergripande. Dessutom blir eleverna väldigt engagerade.
  • JOBBAR TILLSAMMANS. Linnea Borg tycker att det bästa med storyline är att de får arbeta tillsammans i klassrummet.
  • KARAKTÄR.
  • FOKUS. Felix Eriksson, 12, skriver i djup koncentration.
  • ROLIGT.
  • STORY LINE.
  • MIN DRÖM. Felix Eriksson, 12, har sin framtidsdröm klar. Han ska bo i Älvkarleby vid vattnet, jobba som snickare, skaffa en tjej och ett eller två barn.
  • LJUDFIL. Erik Oscarsson går glatt in i studiorummet för att läsa in sina framtidsdrömmar på engelska.
  • RÖVARE. Alva Friskman håller på att rita sin rövarkaraktär.
  • MÅNGA ÄMNEN. Den stora fördelen som läraren Michael Haglöf ser med storyline är att de har lättare att nå målen när de arbetar ämnesövergripande. Dessutom blir eleverna väldigt engagerade.

På golvet ligger några elever och klipper och klistrar figurer. I ett rum sitter en kille och läser in en ljudfil på engelska.
– Jag vill bli konstnär eller designer, säger Saga Berglund, 12, som skriver sina framtidsdrömmar.

Annons

Vi befinner oss hos klass 6 på Älvboda friskola. De arbetar med storyline som är ett ämnesövergripande arbetssätt, där skolarbetet byggs upp kring en saga. Klass 6 läser Ronja Rövardotter tillsammans med en klass från Cleveland i USA. De läser ett kapitel i taget och reflekterar över ämnena som tas upp.

– Skillnaden mot en vanlig lektion är att vi gör saker tillsammans och att ingen behöver sitta ensam och jobba, säger Linnea Borg.

När Arbetarbladet hälsar på ska lektionen precis börja. Läraren Michael Haglöf hinner inte mer än berätta att de ska fortsätta skriva om sina framtidsdrömmar innan det rasslar till vid borden. Efter ett par minuter råder det febril aktivitet i klassrummet – utan att ljudnivån blir hög. Eleverna diskuterar med varandra och någon frågar vad orden heter på engelska.

Förutom att skriva sina drömmar på svenska, ska de översätta texten till engelska och klistra upp drömbubblor vid ett kort på dem själva. Arbetet ska sedan skannas in för att läggas ut på skolornas gemensamma blogg. Eleverna i USA gör likadant.

Klass 6 arbetar även med att måla Birkafästet, samt att göra Birk i full storlek. Klassen i USA gör Mattisborgen och Ronja. I vår ska de sammanföra de två världarna.

– Det är roligt att jobba med en klass från ett annat land, säger Felix Eriksson, 12 år, som håller på att skriva i sina drömbubblor.

Hans framtidsdröm är att ha en tjej, skaffa ett eller två barn, bo i ett hus vid vattnet, samt att jobba som snickare.

När drömarbetet är färdigt får var och en läsa in en ljudfil på engelska som också ska läggas ut på bloggen. Därefter får de göra en egen rövarkaraktär – i form av en pappersdocka.

Genom storyline arbetar eleverna med flera ämnen samtidigt, bland annat NO, SO, svenska, engelska, teknik och bild.

– Det kommer att bli mycket samhällskunskap när vi ska läsa om hur rövarna svälter på vintern. Då ska eleverna få göra egna välgörenhetsprojekt, berättar läraren Michel Haglöf.

Klockan är elva och lektionen är slut. När Michael berättar att de får fortsätta efter lunch utbrister en elev:

– Yes!

Annons
Annons
Annons