Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gruvbrytning i Dannemora kräver järnvägssatsning för 100 miljoner

Öppningen av Dannemora gruva kräver en rustad järnväg till Hargshamn.
Men Banverket har inte de 100 miljoner kronor som krävs för rustningen.
Nu uppvaktar gruvbolaget regeringen för att få loss pengarna.

Annons

– Vi behöver påverka politikerna på högre nivå, de lokala politikerna har vi redan med oss, säger Lars Alm, vice vd för Dannemora Magnetit som ska bryta malm i gruvan.

Delegationen – där gruvbolaget, Regionförbundet, Östhammars och Norrtälje kommuner, Hargs Hamn AB och Holmen Papers AB ingår – har begärt tid hos ansvariga ministrar.

Utan en rustning 2008–2009 blir det lastbilstransporter från gruvan var sjätte minut, vilket är sämre ur miljösynpunkt.

Gruvan nyöppnar i december 2009. Inledningsvis bryts 500 000 ton järnmalm på ett halvår.

Lars Alm säger att företaget i första hand vill transportera malmen på järnväg mellan Dannemora och hamnen i Hargshamn. Det är inte bara bättre för miljön utan också mer konkurrenskraftigt än lastbilstransporter.

– Vi har i ett års tid suttit i en grupp med Banverket, hamnen, och Green Cargo och diskuterat frågan. Barnverket har haft inställningen att underhållet är eftersatt. Det är inte förrän nu de vill prata om problemen med investeringen.

Alm poängterar att såväl gruvbolaget, som hamnbolaget och pappersföretaget ska investera i egen räls på respektive område. Gruvbolaget satsar 10 miljoner kronor på detta.

– Det är en tanke jag inte vill tänka, vi har ingen beredskapsplan för det. Jag hoppas och tror att vi kan påverka politikerna. Men ett nej kommer inte att stjälpa hela gruvprojektet.

Annons
Annons