Annons

Annons

Annons

Annons

Stålsparken från Sandviken

De som intresserar sig för sparkstöttingens historia (jodå, det finns entusiaster inom alla områden) brukar påstå att det första exemplaret som var utrustat med stålmedar tillverkades i Orsa 1909. Och att det konstruerades av två dalkarlar som hette Erik Timander och Anders Bertas.

Frågan är om det är sant. Redan ett år tidigare – alltså för precis hundra år sedan – ska nämligen några företagsamma ynglingar ha åkt omkring på stålmedade sparkstöttingar i Sandviken.
Jag har hittat den uppgiften i en artikel i Arbetarbladet från 1945, skriven av den mycket trovärdige lokalredaktören Carl Björk, signaturen Betula. Där kan man också läsa att det var självaste bruksdisponenten Karl Fredrik Göransson som låg bakom nymodigheten. Som chef för järnverket hade han varit i Åbo på en affärsresa och där fått syn på det behändiga fordonet.
Sparkstöttingen var känd i Sverige sedan några årtionden tillbaka, men dittills hade den alltid varit tillverkad helt i trä och alla sparkåkare
visste att de oböjliga medarna lätt sprack när man försökte svänga i tvära kurvor. Så
Göransson köpte en finsk spark med stålmedar och tog med den hem till Sandviken. Där kontaktade han fabrikören Anders Olsson som drev en liten verkstad i Elimkyrkans källare. Denne gjorde raskt några kopior av det nya fordonet, men trots att den nya sparken var både smidig och hållbar – och priset bara var tio kronor – lyckades man inte sälja ett enda exemplar.
En av grabbarna på Olsons verkstad, han hette Herman Landström, ställde sig en dag på torget vid badhuset för att demonstrera det nya åkdonet vid ett skiftbyte på järnverket.
Det sägs att Landström gjorde rena cirkuskonsterna med sin smäckra sparkstötting och att han dessutom var duktig att prata för varan, men han möttes ändå av ruskande huvuden. Något sånt där hade man ju aldrig sett tidigare! Och begrep han inte att de smala medarna skulle skära igenom lössnön på vägarna ute på landsbygden?
Men Landström trodde på idÈn och med tiden fick han fart på försäljningen. Några år senare flyttades sparkproduktionen till en nybyggd fabrikslokal i Barrsätra och därifrån levererades sedan tiotusentals sparkar till hela Sverige. Men i Sandviken tillverkade man nu bara stålmedarna och svarade för monteringen. Trädelarna köpte man från andra håll, bland annat från Örbyhus
i Uppland.

Annons

Annons

Ulf Ivar Nilsson


Ulf Ivar Nilsson

ulfivar@ulfivar.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan