Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Stilikonen Karin Larsson var före sin tid

I år är det 150 år sedan konstnärinnan Karin Larsson föddes. Länge stod hon i maken Carls skugga, men på senare år har allt fler uppmärksammat Karins betydelse för formgivningen av hemmet i Sundborn som kom att bli banbrytande för svensk inredning.

Förmaket i det Larssonska hemmet är ljust och luftigt och går att beskåda på Lilla Hyttnäs som numera är öppet för turister och andra besökare. Visst går det att känna igen hemmet från Carl Larssons akvareller?

Annons

Karin Larsson träffade Carl på en skandinavisk konstnärskoloni i byn Grez utanför Paris. Året var 1882 och Karin Larsson var utbildad på Slöjdskolan och Konstakademin i Stockholm och en målande konstnär, precis som Carl. Men sedan de gift sig ett år senare, och ytterligare ett år senare fått sitt första barn, lade Karin penslarna på hyllan för gott. Länge var det just det man fokuserade på när man talade om Karin Larsson. En begåvad konstnär som försakat sitt konstnärskap för familjen. Det var först för drygt tio år sedan, i samband med en utställning om Carl Larsson på Victoria and Albert museum i London, som man började uppmärksamma Karin Larssons roll i Carls konstnärskap.

Hemmet i Sundborn utanför Falun, dit familjen Larsson flyttade år 1888, blev mycket viktigt för Carl Larssons konst. Hemmet och barnen är återkommande motiv för konsten och bilder av det Carl Larssonska hemmet spreds så småningom över stora delar av världen. I dag tycker vi kanske att hemmet känns typiskt svenskt, men så var det absolut inte när det begav sig. Den ljusa inredningen saknade helt de tunga gardinerna, mörka sammetstapeterna och murriga färgerna som annars var rådande stilideal kring förra sekelskiftet.

Annons

Annons

I stället släppte man in ljuset, målade trämöblerna i klara röda och gröna färger och dekorerade väggarna med blomsterslingor. Inga barnförbjudna finsalonger fanns i hemmet – de åtta barnen var en naturlig del av livet och hemmet.

Debattören Ellen Key uppmärksammade tidigt Sundborn som hon ansåg var en förebild för god smak.

Ett hem som var fullt av Karins vävda, sydda och broderade textilier samt möbler formgivna av Karin och uppförda av traktens snickare.

Kanske är den mest uppmärksammade möbeln i hemmet den gungstol från 1906 som många anser vara tidig funkis och som Ikea nästan 100 år senare anklagades för att ha kopierat. Karin var med andra ord långt före sin tid. Och det var hon även när det gällde den textila konsten.

Att Karin Larsson lade målarpenslarna på hyllan innebar inte att hon lade hela sitt konstnärskap på hyllan.

Märkligt att det har tagit så lång tid för omvärlden att förstå det.

Fakta

fakta. Läs mer om Karin Larsson

Under våren har två nya böcker utkommit om Karin Larsson. Karin Larssons värld (Bonnier Fakta) av Lena Rydin är en omarbetad och utvidgad utgåva av hennes tidigare bok Karin Larsson i närbild som kom 1998. I boken Karin Larsson och blommorna i Sundborn (Prisma) tar författaren Christina Högardh-Ihr fasta på det blommiga. Växter och blommor var ett stort och genomgående intresse för Karin Larsson och på gården odlades allt från köksträdgårdsväxter till exotiska agapantus och Nerium oleander. Även i Karins textila konst var blommorna ett återkommande tema.

(TT Spektra)

Annons

Fakta

fakta. Sommarens utställningar

I sommar uppmärksammas Karin Larssons 150-årsjubileum med flera utställningar, bland annat i Sundborn i Dalarna.

• I det nyförvärvade galleriet Kvarnen visas under perioden 24 maj–31 augusti en utställning om stilikonen Karin Larsson där man, förutom Karins egna alster, visar verk av textildesignstudenter från Borås som har gjort sina egna tolkningar av stilikonen.

• Den som besöker Sundborn och Carl Larssongården i sommar kan även besöka granngården Stora Hyttnäs som också är museum. Där finns en tidstypisk sen 1800-talsinredning bevarad som står i tydlig kontrast till Carl och Karin Larssons hem.

• Även på Sofiero slott utanför Helsingborg pågår i sommar en utställning om Karin Larsson under namnet Åt solsidan på Sofiero. Utställningen handlar om blommorna och odlandet på Sundborn och är utförd av författaren Christina Högardh-Ihr, som skrivit en bok i ämnet. Utställningen är öppen till 27 september. (TT Spektra)

Annons

Gården Lilla Hyttnäs i Sundborn byggdes till och om i flera omgångar och huset är i dag världsberömt. Oftast kallas gården endast Carl Larssongården. Att Karin Larsson spelade stor roll för hemmets utformning var länge så gott som bortglömt.

Frukt och bär odlades och togs om hand i trädgården. Frukterna på bilden är placerade på ett av Karins vävda sängöverkast där hon knutit in mönster av en majstång och blommor.

Karin Larsson satte sin prägel på hemmet i Sundborn som stack ut från det rådande stilidealet kring förra sekelskiftet.

Karin Larsson formgav många av möblerna i hemmet i Sundborn. Här är matsalen som rymde Carl och Karin Larsson och de åtta barnen.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy