Annons

Annons

Annons

Hanna vill beröra med dansen

Hanna af Kleen är lärare på Vasaskolan i Gävle.

Men det är inte franska verbböjningar eller den politiska utvecklingen i Ryssland det handlar om.

Hannas elever får i läxa att dansa fram ordet ”jord” med sina kroppar.

”You’ve got big dreams? You want fame? Well, fame costs. Right here’s where you start paying, in sweat!”.

Det är den klassiska repliken från dansläraren Lydia Grant (Debbie Allen) i tv-serien ”Fame” från 80-talet, när hon spänner ögonen i förstaårseleverna vid den åtråvärda dansskolan i New York.

Danspedagogen Hanna af Kleen på Vasaskolans danslinje var bara ett år när ”Fame” satte fart på försäljningen av benvärmare och gråmelerade avklippta collegetröjor i Sverige.

– Jag är inte så mycket för dansfilmer, säger Hanna när hon får frågan om egna favoriter bland dansfilmer. Jag är lite trött på bilden av dans som enbart hårt och svårt och pressande, som i ”Black Swan” senast. Det är inte hela verkligheten.

Annons

Hanna sitter med tåspetsen i golvet, rak i ryggen och med ena benet mjukt vinklat över det andra knät på en röd stol i en danssal som Vasaskolan hyr av Ackes. Längs ena långväggen paraderar en rad fönster, med neddragna rullgardiner i vackra färger och mönster. Den andra är täckt av speglar från golv till tak.

Annons

Hanna talar ivrigt och engagerat och gestikulerar livligt, hela tiden med den vackra kroppskontroll som kännetecknar en dansare. Hon har ansvar för att de cirka 30 eleverna i Gävle ska bli ”starka och smarta” dansare, med förutsättningar att söka sig vidare efter gymnasiet. De får med sig grunderna i både klassisk balett och jazzdans men ska även introduceras i modern, nutida dans.

– Förr var det koreograferna som sa till dansarna vad de ville ha. Numera får dansare oftare frågan: ”Vad kan du ge mig?”, och så använder koreografen det bästa hos varje dansare. Vi försöker få eleverna att hitta ett eget formspråk efter sina egna förutsättningar.

Det låter flummigt?

– Det tycker eleverna också, första året. Men efter ett tag blir de nyfikna och öppna för olika uttryck.

Tredjeårseleverna har som terminsuppgift att forma ett eget solodansnummer, utifrån ord som Hanna har gett dem; ”cirkel”, eller ”jord”. Arbetet börjar med tankekartor, associationer, ett abstrakt sätt att tänka på dans som Hanna gillar.

Hon gick ett år på Balettakademin, men hoppade av.

– Det blev bara mekanisk teknik och jag tappade lusten. Känslan försvann. Men jag insåg att det kanske bara var fel sammanhang och på danshögskolan hamnade jag rätt.

– Modern dans är en fysisk dansform. Man befinner sig mycket på golvet, dansar barfota, använder ryggen mycket. Om balett har fasta rörelser som byter av varandra, handlar det här mer om en flytande form där rörelserna går i varandra. Jag vill beröra, väcka känslor med dansen. Men åskådaren behöver inte tänka som jag. När vi lyssnar på musik tänker vi inte heller på samma saker även om den som framför musiken har en egen känsla, förklarar Hanna.

Annons

Annons

Vid sidan om jobbet som pedagog håller hon sin egen danskarriär igång. På helgerna tar hon egna lektioner, eller framför föreställningar med andra vänner från danshögskolan på olika ställen i landet.

Det finns ett bäst före-datum för dansare. Hanna ser inte slutet på karriären för att hon fyller 30, men har ändå börjat tänka på sin kropp på ett annat sätt.

– Jag har börjat ta hand om den bättre. Jag har blivit varsammare, i dag har jag till exempel varit på Ryggakuten och fått akupunktur. Och ibland funderar jag på om jag verkligen borde åka slalom eller hoppa från en klippa i vattnet, eftersom kroppen är mitt redskap i jobbet. Så har jag inte tänkt förut.

Fotnot: Se Hanna af Kleen dansa under kulturfestivalen Vindöga som ordnas av Idka i Sandviken 3–5 november. Läs mer på sandviken.se/kulturfritid/konst/konsthallen/vindoga

Fakta

Grattis

Hanna af Kleen
Familj: Pojkvännen Johan Sundberg i Gävle, mamma och pappa samt två syskon och sykonbarn i Örebro.
Bor: Lägenhet i centrala Gävle.
Gör: Dansare. Danspedagog på estetiska programmets danslinje på Vasaskolan i Gävle. "Jag hörde av mig själv och fick jobbet".
Bakgrund: Uppväxt i Örebro. Började dansa balett vid sex års ålder. Gick själv dansestetiskt program på gymnasiet. Har gått ett år på Balettakademin och tre år på Dans- och cirkushögskolan i Stockholm. Gävlebo sedan fem år tillbaka.
Fritid: Vidareutbildar sig inom dansen. Hälsar på familjen i Örebro. Springer och yogar. Älskar att vara ute i naturen. Umgås med vänner, fikar, går på loppis och bio.
Fyller: 30 år i dag.
Firar: I kväll, med stor fest och många vänner i ett hus med lada i Sandby, mellan Tierp och Älvkarleby.
Önskar sig: En orientalisk matta av familjen. Av vännerna att de kommer på festen.
Sån är jag: "Livfull. Har ofta flera saker i huvudet samtidigt och planerar hela tiden framåt, men är samtidigt ganska lat. Jag kan verkligen göra ingenting också. Jag är på eller av. Och tappar humöret när något inte går som jag vill."

GILLAR MODERN DANS. Hanna af Kleen började på Balettakademin men tappade lusten när dansen bara blev mekanik. På dans- och cirkushögskolan hittade hon rätt i den moderna dansen. ”En övning var till exempel att iscensätta fyra plagg som en textilkonstnär valt ut, att improvisera fram formen eller mönstret med sin egen kropp”.


Elina Sorri

elina.sorri@arbetarbladet.se

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan