Annons

Annons

Loppet är redan kört

”The race is over”. Samhällskritisk skulpturgrupp i brons av Assa Kauppi, visas på Hållplats för konst i Landstingets ledningscentral under våren.

Annons

Sju barn på startpallarna i en simtävling. Revbensmagra, bleka kroppar.
En flicka skjuter spänt upp axlarna. En annan ser ut att önska sig långt bort. Vissa har koncentrerat intagit fälld position.
En plats gapar tom. Någon saknas. Någon är redan ute ur tävlingen.
Ja, för loppet är ju kört.

”The race is over” är namnet på den dystra skulpturgrupp som beskrivs. Barnen ska kastas ut i ett liv som blivit en allt hårdare tävling. Men förutsättningarna är olika, vinnarna och förlorarna givna.
Det är ingen tvekan om att konstnären Assa Kauppi vill få oss att reflektera över samhällets orättvisor.

Hennes skyddslösa figurer berör starkt. Barnen intar olika positioner. Tajta badmössor och simglasögon döljer blicken. Men kroppsuttrycket talar. ”Jag är förtjust i att arbeta med barnskulpturer. Barn har inte lärt sig att dölja sina känslor”, säger Assa Kauppi. Hennes egen tioåriga son har stått modell och blivit uppmätt; ”proportionerna är inte som vuxnas”.

”The race is over” är ett konstverk som ska gästa Gävle under fyra månader framöver. Placerat i landstingshusets glasade entré – ett rum för offentlig konst men inte fast placerad sådan utan temporär. Det har hittills betytt att vi fått chans att se högklassiska konstverk. Så också nu. Inte minst nu.
Med jämna mellanrum byts innehållet ut i den ljusomgärdade utställningsyta som kallas ”Hållplats för konst”. Busstopp denna gång alltså för Assa Kauppis ”The race is over”.

Simmarna är inte i naturlig storlek utan kanske en halvmeter höga, gjutna i brons. Det klassiska materialet ger både tyngd och kontrastverkan. Kauppis figurgrupp refererar till såväl en gammal skulpturtradition, som till typiska offentliga verk från 1900-talet; de som placerades ut, ofta i nybyggda hyreshusområden och som avbildar lekande, lyckliga barn. De gestaltade en framtidsoptimism.

”The race is over” gestaltar tvärtom oron över det accelererande konkurrenssamhället. Över ökande klassklyftor. Man kan förstås också rent konkret associera till idrottstävlingar där föräldrar drivs att pressa sina barn. Eller till skolan. ”Varenda kullerbytta ska betygsättas numera”, suckar Assa Kauppi.
Ändå finns skönhet i skulpturernas form, i den omsorgsfulla skildringen av det utlämnade barnet, den ömtåliga människan.

Assa Kauppi är Stockholmskonstnär, utbildad på Konsthögskolan, född 1977, lillasyster till skådespelaren och dramatikern Lo Kauppi.
”The race is over” har tidigare ställts ut på Galleri Andersson/Sandström i Umeå. På samma galleri, fast dess utpost i Stockholm, kommer också Assa Kauppis nästa utställning att öppna inom kort (vernissage 16 februari).

Hon visar mig några bilder på sina nya skulpturer. Bland annat en otäckt naturtrogen knubbig bäbis i silikon. De stängda ögonlocken har enorma lösögonfransar.
Konstverken är inspirerade av amerikanska skönhetstävlingar för småflickor med vaxade ben. En hysterisk tids mest hysteriska uttryck.

Annons

Annons

Fakta

Assa Kauppi

Konst

”The race is over”

Hållplats för konst, Landstingets ledningskontor, Gävle

1/2–26/5


Bodil Juggas

bodil.juggas@arbetarbladet.se

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy