Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Gävle

Bli stark ute

Nu när värmen och solen är här är det inte så kul att gå in på gymmet för att styrketräna. Här ger Arbetarbladets träningsbloggare Joel Wästgårds och hans mest fokuserade kund, Jeanette Svedberg, några tips på bra styrkeövningar som du kan göra ute.

Traktordäcket väger drygt 100 kilo så Joel hjälper till att lyfta upp det, men sedan får Jeanette ta över och välta det. Här tränar de ben, rygg och bålstabilitet.

Annons

Både Jeanette Svedberg och Joel Wästgårds har kört många utepass sedan Arbetarbladet träffade dem sist. Jeanette har varit på en resa till Nice och självklart höll hon i träningen även på semestern.

– Jag tränade på stranden. Jättekönt!

Joel ska ställa upp i Superiorrace på Kungsholmen 8 juni tillsammans med nio träningskompisar. Tävlingen består av 1 mil löpning med 21 militärhinder efter banan.

– Varje söndag har vi kört träning i Boulognern nu. Sist körde vi ruscher på 400 meter och sen 20 burpees, ruscher igen och 20 armhävningar, sen ruscher och 20 situps. Vi gjorde 21 ruscher totalt, riktig idiotträning. Då var jag så att jag nästan kräktes efteråt. Men det är kul för vi har alltid publik som hejar på när vi tränar i Boulognern, säger Joel Wästgårds.

Annons

Just det där med att folk tittar på när man tränar ute har förändrats tycker Jeanette.

Annons

– Det är inte pinsamt att stå och studsa i Boulognern längre. Det gör ju alla nu för tiden, säger hon.

Planka med knäklappOm du vill göra vanliga plankan lite tuffare, kan du klappa på dina knän, höger hand på vänster knä och vänster hand på höger knä varannan gång. Här tränar du din bålstabilitet och kroppskontroll.

ParsitupsFör att göra den här situpsövningen behöver du en träningskompis. Kompisen håller i dina vader och du ska ta dig upp från liggandes till stående och ner igen. Detta tränar bålen och stabilitet.

Annons

SumohoppSumohopp är Jeanette Svedbergs favoritövning. Övningen börjar med en benböj, sedan reser man sig upp och hoppar runt ett halvt varv och går ner i benböj igen, och sedan tillbaka. Övningen tränar framsida lår, ljumskar, baksida lår och rumpa. Du tränar också din explosivitet.

Annons

Jumping starI övningen ”jumping star” börjar du med en knäböj med fötterna tätt ihop och hoppar sedan upp och ut med ben och armar. Den här övningen har fokus på framsida lår, men du får också upp flåset och tränar din explosivitet.


Catrin Landén

catrin.landen@arbetarbladet.se

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy