Det är på grund av den digitala utvecklingen som Nordeas lokala kontor i Tierp avvecklas. Det är UNT.se som skriver om nyheten och enligt presschefen på Nordea har Tierps kunder ändrat sitt beteende gällande bankärenden.
– Vi märker tydligt av att kunderna ändrat sitt beteende. De gör allt fler av sina bankärenden på nätet, hela 25 procent av våra kunder besöker exempelvis aldrig ett bankkontor. Så det här är en anpassning efter kundernas behov, säger Magnus Nelin, presschef på Nordea, till UNT.
Annons
Annons
I Skutskär där Handelsbanken har slutat med sin kontanthantering har flera av den äldre generationen hört av sig och tyckt att utvecklingen går mot det sämre. På Nordea hävdar dock Magnus Nelin att nedläggningen i Tierp inte kommer drabba de äldre i så stor utveckling.
– Det är inte så åldersrelaterat som man skulle kunna tro. Med viss rådgivning och möjligheterna på nätet utökas servicen för alla.
De som arbetar på kontoret i Tierp kommer att erbjudas tjänster på Nordeas kontor i Uppsala eller i Gävle.
– Alla medarbetare blir kvar, så det sker förstärkningar på olika kontor i de städerna, säger Magnus Nelin till UNT och tillägger att personalen ställt sig positiv till att byta arbetsplats.
– På ett större kontor finns fler möjligheter att utveckla sin kompetens. Det är en ny utmaning.
Emma Tranevik
026-15 93 02
emma.tranevik@mittmedia.se