Inom tre dagar ska ett fel vara åtgärdat enligt Telias egna riktlinjer. I Åmot har man haft problem med mobilerna i flera veckor, sedan ett par åsksmällar hördes över byn morgonen 24 maj.
– Det här är ett exceptionellt fel. Så här lång tid ska det inte ta, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
Nu är Telias tekniker på plats och i under helgen ska mobilmasten fungera som den ska igen, enligt Inger Gunterberg.
– Felsökningen har tagit lång tid och det har tagit lång tid att få dit utrustningen som ska bytas, säger hon.

Många med äldre mobiltelefoner kom till Tempo i Åmot för att köpa nya SIM-kort. "En del blir desperata, de kanske inte har sin fasta telefon kvar", säger Maja Sundqvist, som jobbar extra i butiken och mötte många vars telefoner plötsligt inte gick att ringa med efter åsksmällarna 24 maj. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.
Bild: Hasse Holmberg / TT
Annons
En av de drabbade Åmotsborna, Maja Sundqvist, vet inte om hon vågar lita på att mobilnätet fungerar tillräckligt bra när den fasta telefonin tas bort.
Annons
– De ska lägga ner fast telefoni 30 november. Dit är det långt om det fungerar så här, säger Maja Sundqvist.
Läs mer: Tvungen att åka elva kilometer för att ringa – problem med Telias nät i flera veckor
Hon har fått olika svar från Telia när hon kontaktat dem om problemen med mobiltelefonin i byn. Ett förslag från Telias kundtjänst var att ställa in mobiltelefonen på 2G-nätet. "Det du skulle kunna testa är att låsa telefonen till 2G-nätet (GSM) och se om det fungerar bättre, det kommer gå långsamt att surfa via det men det kan hända att samtal och SMS fungerar bättre."
Hon har inte testat om det fungerar. När Arbetarbladet träffade Ingemar Brink fungerade hans nya Doro-telefon med 2G fungerade inte att ringa med alls, om man inte ville ringa till SOS.

"Endast SOS." Det var det enda nummer som Ingemar Brink kunde ringa med sin GSM-telefon från Doro som bara fungerade på 2G-nätet.
Bild: Aina Lundkvist
– En del kan prata i mobiltelefon, andra inte, säger Maja Sundqvist.
Hon har haft problem med att det ibland varken går att ringa eller ta emot samtal och när det går att ringa bryts samtalet ofta efter en kort stund.
Annons
Annons
Läs också: Säg något, Telia!
De som haft problem med mobilnätet kan få ekonomisk ersättning om man kontaktar sin operatör.
– På Telia har vi system för kompensation, vi tittar på vilka tjänster man har och hur länge felet pågått, säger Inger Gunterberg.
Även i Åshammar har det varit problem med mobilnätet. Det felet har åtgärdats.
Aina Lundkvist
026-159317
aina.lundkvist@mittmedia.se