Annons

Annons

Annons

Sandvikens centrum

Livat på Länskonsten

Är det så här livat i Gävleborgs län? Det är en munter Länskonst 2016 i Sandvikens konsthall. Här finns män som älskar fåglar, en orkester i björk och en stickad välkomsthälsning till Kära Alien.

Jag tänker att juryn sökt skaparglädje och egensinne och hamnat vid gränsen till en samtida naivism. I alla händelser tror jag att utställningen kommer att gillas av många. Fast en del saknar nog mer konst som rör vid tidens mörka underströmmar.

Till Länskonsten strömmar ansökningarna in. I år var det över 250 verk av 86 konstnärer som juryn hade att välja bland. Efter urvalet återstår 57 verk av 32 konstnärer. Två av tre konstnärer kommer från Gästrikland och ungefär två av tre är kvinnor. Jury har varit konstnären Margareta Petré, som ställde ut i Sandviken i våras, och Erik Anderman, konstkonsulent vid Region Gävleborg.

Arrangören Länskonstföreningen har valt Margareta Persson, Storvik, till stipendiat och Jacob Tromark från Sandviken, till yngrestipendiat. Konstskolan i Gävle ger sitt stipendium till Erik Uddén, Stockholm.

Annons

Annons

Länskonstipendiaten Margareta Perssons "Andy".

Bild: Niels Hebert

Margareta Persson är keramiker och hennes gestalter i stengods som möter i entrén ser avvaktande på besökarna, lite misstänksamma och tycks inte vilja säga något. Titlarna antyder att de är transpersoner; de är ordentligt sminkade, har mansnamn och bär kvinnokläder.

Jacob Tromark kommer från graffitiscenen. Hans måleri är starkt och hans talang tydlig. Erik Uddén hör till dem som ser tillvarons mörkare sidor. I målningen ”Cavemen” brinner det på torget i stan. Här är underströmmarna starka.

Delsbokonstnären Emelie Markgrens skildringar av förskolan har en del likheter med Erik Uddéns allvar. Eva Österberg, Gävle, förmedlar också allvar i sitt broderi ”Pest” där två medeltida gestalter symboliskt försöker driva bort den mörka smittan. I Gävlekonstnären Annika Erixåns mångtydiga svartvita akvarell ”Tryggare kan” sitter det lilla barnet sitter i en mans knä.

Carina Bodström: "Det Rosa berget".

Carina Bodström, Ockelbo, brer ut tre landskap, ett blått, ett grönt och ett rosa, betraktelser med övertygelse om att det ovanliga ständigt pågår. Hus är ett mer pålitligt motiv. Anna Lindmark, också från Ockelbo, beskriver kåkstaden som en trygg plats av tillhörighet, medan Birgitta Gidlund, Gävle, skapar mer skulpturalt i ”För att bygga bort bostadsbrist”, små hus i wellpapp på höjden.

Annons

Bland de många keramikverken i år är Anette Jonsson Sundells (Sandviken) tre sällsamma varelser. Hon kallar sina i keramik för Kepler. Man kan anta att de blivit nyfikna på rymdteleskopet med samma namn.

Annons

Lars Richardsson från Torsåker låter sitt vildsvin rusa fram, medan Christina Lindström, Gävle, visar hur en rusig dans på pärlor går till och Gävlekonstnären Margareta Tideström Perssons beskriver i ”Finguriner” fingrarnas mångsidiga arbete som självständiga dansrörelser.

Sedan handlar det mest om samtidens naivism. Välkomnande sitter Sandarnes Per Ljusbergs hundvalp i trä vid dörren. Längre bort står ”Män som älskar fåglar” av hälsingen Thorvald Söderblom, två motorsågsskupturer (liknande brukar stå vid rondeller och järnvägsstationer). De två har tre bemålade fåglar var. De är vänliga, högtidliga män, mer fullkomliga i känslouttryck än i gestaltning. Från Ockelbo kommer en hel orkester med musiker formade i björk. Det är Hans Erikssons ”Solisten”. Man kan riktigt höra hur musiken flödar.

Hans Eriksson: "Solisten".

Bild: Niels Hebert

I Sandvikens konsthall är galleriet mot innergården reserverat för det naivistiska. Det som tidigare kallades äktnaiv konst spåddes av somliga vara en omöjlighet i och med att ingen kunde undgå att se Picasso, Matisse och de andra mästarna. Men jag undrar. Jag tänker på den legendariske naivisten Einar Svedin från Trönö, som höll sin linje, och i samma härad finns flera deltagare i Länskonsten. Som Conny Molin från Norrsundet som visar en anslående version av skapelsen (Begynnelsen) och en relief med ormar, och Bertil Wiborgh från Kungsgården, som i ”Mardröm” ser Auswitch i bitar, ett motiv Svedin också målade. Här hänger också Camilla Dals välkomsthälsning till Kära Alien.

Annons

Guy Stevens: "Den vita hästen".

Annons

Var Guy Stevens skulptur hör hemma vet jag inte. Denne för mig okände Järbokonstnär har format hönsnät till en poetisk skulptur (Den vita hästen). Om den klassiske skulptören sas ibland att han befriade sina gestalter ur marmorn. Hönsnät går också bra.

Fakta: Länskonst 2016, utställning i Konsthallen, Sandvikens kulturcentrum, pågår: 3/11-4/12 2016

Länskonst 2016 visas i konsthallen i Sandvikens Kulturcentrum.

Jacob Tromark: "Pink Rose".

Erik Uddén: "Cavemen".

Thorvald Söderblom: "Män som älskar fåglar".

Bild: Niels Hebert


Niels Hebert

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan