Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Briggen Gerdas förbannelse – nu ligger hon i ett lager på Gallerian Nian

Skiss till Briggen Gerda-skulptur.

Bild: Erik Olof Wiklund

Annons

Briggen Gerda skulle hänga som skulptur mitt i Gallerian Nian. Men en vecka före hängning ändrades planerna och Gerda mötte sitt öde i ett lager.

Det låter nästan otroligt. Som om förbannelsen över Briggen Gerda går igen och igen.

– Vi måste våga prata om Briggen Gerda, säger konstnären Erik Olof Wiklund.

Nu ställer han ut en modell av sin aldrig visade Gerda-skulptur.

– Jag tycker det är dags att Gävleborna lyfter Gerda till ytan igen!

Den här inledningen på en artikel är förmodligen helt obegriplig för alla utom Gävlebor. Men Briggen Gerda är en legend – liksom Gävles besatthet av henne.

Skeppet har byggts och förkastat. Det har varit stadens stolthet – för att sedan eldas upp respektive nesligen säljas ut. Två gånger om.

Annons

Två gånger om har hon gått förlorad. Två gånger om varit en skandalhistoria.

Annons

Det har skrivits böcker om Briggen Gerda. Hon har stått i debatters fokus. Inbitna Gerda-vänner menar att kommunen borde sett till att hon aldrig fått lämna Gävle.

Briggen Gerda är – eller har varit – en sorts stadssymbol för Gävle. Men besvärlig att hantera. Vi har ju inte behandlat henne särskilt väl. Och ödet för konstnären Erik Olof Wiklunds skulptur tycks upprepa saken. Återigen illustreras Gävles tveeggade förhållande till Briggen Gerda.

Gallerian Nian i Gävle köpte in skulpturen för cirka tre år sedan. Den var tänkt att hänga i ljusgården, ovanför rulltrapporna. Konstnärens förslag var att den skulle visas till minne av femårsdagen av att nya Gerda seglade iväg från staden.

Men en vecka innan hängningen blåstes projektet av. Enligt Erik Olof Wiklund för att Nian fick kalla fötter.

– Ägarna, som hade skulpturen inplastad och omonterad i sina lokaler, var rädda för att den skulle upplevas negativt för staden. Detta efter att jag i ett förslag till pressmeddelande skrivit om stadens eviga jakt på skeppet, berättar konstnären.

Själv tycker han att det är en rätt oskyldig skulptur. Konstverket mäter på sin största ledd 3,4 meter. Det består av fyrkantiga kartongklossar, "pixlar" som formar ett fartyg.

– Att pixlar kan vara så laddade!, säger Erik Olof Wiklund förundrat.

Konstnären Erik Olof Wiklund och en av hans hälsingegårdar som lever farligt.

Erik Olof Wiklunds Briggen Gerda-projekt föddes när han gick på Konstskolan i Gävle 2013. Men han har sina rötter i Hälsingland och det är från detta identitetsstarka landskap som intresset för att utforska symbolernas laddning kommer. Han har blivit känd för sina pixlade foton av hälsingegårdar och har bland annat gjort en kraschlandad hälsingegårdsskulptur.

Annons

Annons

I en ny fotoserie är motivet en kvinna iförd hembygdsdräkt, som simmar under vatten. Och världsarvet Hälsingegårdar har handmålats – på linfrön.

Bland annat detta kan ses i Erik Olof Wiklunds utställning ”Terminator” som öppnar på lördag på Galleri Kvarnen i Söderhamn.

Briggen Gerda är också med – i form av en mindre förlaga till den ratade Gallerian Nian-utsmyckningen.

Gävlefartyget förekommer dessutom i ett annat konstverk – ett flaskskepp med Briggen Gerdas namn ingraverat och vatten med bottenslam hämtat från Gavleån.

Flaskskepp utan skepp?

Bild: Erik Olof Wiklund

– Många skulle nog säga att det ser ut som en tom flaska utan skepp. Men i själva verket är träklossen, som flaskan vilar på, originalträ som tagits från Briggen Gerdas skrov.

Påstår Erik Olof Wiklund.

Jag vet inte om det är sant förstås. Men jag vet att han är intressant som konstnär. Med utställningen ”Terminator” säger han sig vilja diskutera hur historia och samtid möts. Gerda passar in i temat, menar han.

Men tillägger dystert:

– Jag har fått känslan att Söderhamn är den närmsta stad som mina Gerda-projekt över huvud taget får chansen att visas i.

Allra först var idén faktiskt att Gerda-skulpturen skulle stå placerad längst ut på Alderholmens udde. Andra skepp som närmade sig Gävle skulle på håll tro sig se ett riktigt skepp ligga i staden.

– Men ju närmare man kom så skulle pixlarna bli tydligare, större och större för att skeppet rent av skulle försvinna och på nära håll likna en hög med pastellfärgade klossar. På så vis beskrivs någon sorts jakt på det förflutna som är onåbart, säger Erik Olof Wiklund.

Annons

I hans konst syns det ”typiskt hälsingska” och ”gävliska”. Men är det ett angrepp på ett landskaps själ när han styckar hälsingegårdarna? Pikar han Gävle för dess historiska misslyckanden med Briggen Gerda?

Annons

Det ligger åtminstone väldigt nära till hands att jämföra med konstnären Peter Johanssons ökänt syrliga attacker på Dalarna. Johansson har under många år använt sig av sitt hemlandskaps symboler, i objekt och installationer, för att gestalta självgodhet och protektionism.

Så, jag måste ju fråga till slut:

Kan man säga att du förhåller dig till hälsingegårdar på samma sätt som Peter Johansson förhåller sig till dalahästen och falukorven?

– Jag skulle nog säga att jag mer känner ett släktskap med Lill-Babs förhållande till Hälsingland än Peters förhållande till dalahästen och korven. Jag är nyfiken av mig och gräver gärna där jag står, därav många frågor och symboler som kopplar tillbaka till Hälsingland. Jag ställer gärna frågor för att jag själv inte förstår hela svaret.

– Jag älskar Hälsingland och är en av dem som lika gärna åker på semester kring hemmaplan hellre än åker till andra sidan jordklotet för att kunna andas ut. Jag vill gärna skapa ett mervärde för människor och jag tror att historia och samtid måste utveckla något gemensamt utifrån varandra. Och utan att det ena stjälper det andra.

Erik Olof Wiklund försäkrar att han gillar Gävle lika mycket:

– När Gävle är redo för Gerda igen och Alderholmen behöver en skulptur, hör av er, jag har en färdig idé och en modell över!

Men han säger också ytterligare en sak värd att reflektera över. Gävles båda stoltheter –Briggen Gerda och Gävlebocken – liknar varandra. Föremålen är fyllda av komplikationer.

Annons

– Båda är symboler för en stad som ständigt befinner sig i någon sorts jakt på existens. Gerda fortsätter genom tiderna att dyka upp men likt en hal ål slingrar skeppet sig ur stadens händer. Gävlebocken "ska inte brinna" men brinner och byggs ändå upp varje år.

Fotnot. Utställningen "Terminator" av Erik Olof Wiklund har vernissage på Galleri Kvarnen i Söderhamn lördag 25 februari och visas till 12 mars. Vid invigningen ska konstnären låta slå sönder en "Hälsingegårds-pinata"!

Annons

" Vandringssjön" av Erik Olof Wiklund.

LÄS OCKSÅ: Fräck konstnär till SM-veckan


Bodil Juggas

026-15 93 61
bodil.juggas@mittmedia.se

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy