Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Svenskt Näringsliv tappar i ranking

Så kallat företagsklimat

Svenskt Näringslivs symbol och dess vd Carola Lemne.

Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Annons

En bra idé, kom jag nu på, för bättre skolor vore en ranking av landets kommuner och hur deras skolklimat är. Man kunde intervjua lärare och rektorer vad de tycker och ha resultatet av det.

Och även ha en mix av faktorer, varav några är statistiska, i en lämplig blandning. Och sedan presentera årliga resultat, där kommuner ökar eller tappar och därmed få dem att förbättra sig på skolområdet.

Annons

Man kan också göra en sådan här sak på miljöområdet, gällande naturvård och annat. Kommunen X i vårt län Y har bästa miljöklimatet, kunde bli en pressrubrik på det.

Eller ha en ranking av resultat i kommuner på kulturområdet, utifrån enkäter till bibliotekarier, konstnärer, skådespelare och andra. Kommunen Z i vårt län Q ökar 27 placeringar i ranking i kulturklimat.

Om man hade gott om resurser skulle man kunna göra enkäter, ha statistikunderlag, göra sammanställningar och presentera i form av stimulerande (hetsande?) ranking varje år.

Annons

Men vänta nu, det finns ju en resursrik organisation som gör en sådan ranking, utifrån en godtycklig mix av enkäter (med låg svarsgrad bland egna medlemmar), statistik och en del andra faktorer i input och gör en output i form av en ranking.

Organisationen heter Svenskt Näringsliv, och de har gjort en sådan ranking årligen i runt 15 år nu.

Den gångna veckan presenterades årets ranking. Hade andra organisationer haft lika mycket resurser som Svenskt Näringsliv hade kommunpolitiker, kommuntjänstemän och andra fått lägga sina pannor i veck över sin kommuns förändrade placering över inte bara "näringslivsklimat", vad det nu är. Utan även grubbla över sitt skolklimat, miljöklimat, kulturklimat, jämställdhetsklimat och än fler klimat.

Man ska veta att en ranking är ett nollsummespel. De gångna 15 åren kanske alla kommuner förbättrat sina "företagsklimat". Men i en ranking måste någon alltid hamna först och någon sist.

Annons

Då hade det blivit en stimulerande konkurrens gällande kommuners olika typ av klimat och "näringslivsklimatet" blivit ett av många klimat.

Man ska veta att en ranking är ett nollsummespel. De gångna 15 åren kanske alla kommuner förbättrat sina "företagsklimat". Men i en ranking måste någon alltid hamna först och någon sist.


Robert Sundberg

023-475 93
robert.sundberg@mittmedia.se

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy