Annons

Öppet brev till samtliga partier inför valet 2018 – Bry er om flyktingarna!

"Vi måste återinföra möjligheter till att få permanent uppehållstillstånd. Oro inför att bli utvisad tar mycket energi som behövs för att klara skola, studier, praktik/arbete på ett bra sätt.", skriver insändarskribenten. Foto: Ben Curtis/TT

Annons

Inför årets val finns många viktiga frågor att fundera över inför ställningstagande till vilket/vilka partier man skall rösta på i riksdagsvalet, landstingsvalet och kommunalvalet.

I år kommer Sveriges flyktingpolitik att bli mest avgörande fråga för vilket parti jag kommer att rösta på, framför allt i riksdagsvalet och kommunalvalet.

1. Vi måste sluta utvisa ungdomar till Afghanistan. Det är livsfarligt och många har inte ens bott där tidigare.

2. Vi måste återinföra möjligheter till att få permanent uppehållstillstånd. Oro inför att bli utvisad tar mycket energi som behövs för att klara skola, studier, praktik/arbete på ett bra sätt. Vissa oroar sig så mycket att de blir svårt deprimerade och inte kan koncentrera sig alls på att skapa sig en framtid. Andra blir uppgivna och finner ingen mening i att lära sig svenska, ett litet , i andra länder föga gångbart språk. Sammantaget ett enormt slöseri med mänskliga resurser, inhumant, kostnadskrävande till ingen nytta och en personlig tragedi för berörda personer och deras nätverk.

Annons

LÄS OCKSÅ: Svar: "Vi vill stödja de asylsökande ungdomarna i Ockelbo"

3. Familjeåterförening måste bli enklare. Man ska inte behöva vänta i två år på en intervju på svenska ambassaden i Sudan. Intervju bör kunna göras på alla svenska ambassader/konsulat, särskilt i länder som inte kräver visum. Man bör även undersöka möjligheter till intervju via Skype eller liknande i en del fall.

4. Sverige bör kunna ta emot fler kvotflyktingar på säkra vägar samt verka för att fler säkra flyktvägar upprättas globalt via FN och EU.

5. Kommunerna uppmanas att erbjuda ungdomar från 18 års ålder fortsatt boende, i den kommun de bott tills de fyllt 18 år, i väntan på slutligt besked i asylprocessen så Att de kan avsluta sin skolgång utan att behöva byta skola, skolkamrater och övrigt kontaktnät som man etablerat. Flera kommuner gör redan det så detta är en uppmaning till övriga kommuner att sluta ”skyffla” ungdomar landet runt.

6. Ni som ännu inte har publicerat era valplattformar, har nu chansen att se över vad ni planerar kring dessa punkter. Ni som har publicerat era valplattformar, kan behöva komplettera och förtydliga era ståndpunkter så att vi som inte vill skämmas över Sveriges flyktingpolitik får besked angående vilka partier vi kan rösta på och känna oss säkra på vilka partier vi absolut inte ska rösta på.

Brita Moberger

läkare, medlem i Röda korset, nätverket "Frivillig i Sandviken" och Amnesty

LÄS fler debattartiklar här:

Tidigare insatser är avgörande för unga

Replik: Pappers vädrar myter

Nästa artikel under annonsen

Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy