Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Robert Sundberg: Telia och FANG-jättarna

Mediepolitik

Telia, dess bolagsnamn på en husfasad. Foto: Erik Simander / TT

Annons

Sverige hade länge bara en statlig television, och radio. På pressens område myllrade det av privata aktörer. Så totalt i medieutbudet rådde mångfald, i åsikter, skildringar och ägare.

Efter att ha debatterats länge infördes reklamfinansierad television i marksända nätet 1991. En ny tv-kanal, TV4, fick koncessionen. Den hade flera ägare. Ingen av dem var de första åren pressägaren Bonnier.

Affärsmannen Jan Stenbeck hade årsskiftet 1987-88 börjat sända tv till Sverige, från London, via satellit. Det gick att ta emot via parabol.

Stenbecks kanal, TV3, sände så mycket reklam tittarna orkade med. TV4 fick regler för reklamvisning: mängd, tid och annat.

På ägarsidan skedde förändringar. Stenbeck var ett tag delägare i TV4. Även Bonnier köpte in sig.

Annons

De mindre ägarna köptes ut. Bonnier kom att ägarkontrollera TV4 några år efter 2000.

Annons

Medielandskapet förändrades snabbt, och gör det fortfarande.

På pressens område växte ett fåtal stora koncerner fram, som ställer om till digitalt via internetutgåvor.

De har även tv-sändningar via internet. Det har även andra aktörer.

Det som kallas linjär-tv trängs tillbaka av tittande när man själv vill, via internet.

Ett antal globala giganter, med säte i USA, har växt sig stora gällande tv-tittande via internet på betalkanaler. Netflix är en. HBO är en annan för det.

Netflix har ett stort utbud. De tar fram, eller köper in, serier och filmer och visar dem ofta först hos sig och ibland i samarbete med annan aktör.

Det talas om FANG. F:et är Facebook. A:et är Amazon. N:et är Netflix. G:et är Google.

Amazon beskrivs som ett e-handels- och molntjänstföretag (internetmolnet).

Dessa digitala jättar utmanar medieföretag runt om i världen om inkomster och vinster.

I detta nya landskap, där det gäller för ett medieföretag att äga förmedlingskanaler och innehåll, har ägarna av TV4, Bonnier, beslutat att sälja sin tv-sändningsdel. Det har de gjort till Telia, meddelades det på fredagen.

Summa: 9,2 miljarder kronor. Köpet omfattar cirka tusen anställda, främst i Sverige och i Finland.

Staten äger 37 procent av Telia och staten äger, i en indirekt ägakonstruktion, Sveriges television.

Annons

Men det kommer troligen inte att påverka innehållet eller mångfalden i utbudet.

Annons

Vad är väl några små pressägarkoncerner i Sverige mot FANG-giganterna? I skuggan av dem bleknar även nya Telia/TV4-bolaget.

Nya ägaren Telia kommer nog inte att lägga sig i publicistiken i TV4 för att undvika anklagelser om styrning.

Snarare hade en annan ägare, en helt privat aktör, utgjort större hot. Den hade kanske lagt ned nyhets- och samhällsprogram i TV4 (Cmore ingår också i köpet), för att i dem bara sända underhållning och sport.

För 15-20 år sedan debatterades ägarkoncentration av medier. Nu görs det nästan inte alls, och i så fall bara riktat mot staten som nu med delstatliga Telias köp av TV4 från Bonnier.

Att nästan all press ägs av ett fåtal privata mediekoncerner och som i grunden är borgerliga ses sällan som ett problem.

Hoten från FANG-jättarna bidrar till det. Vad är väl några små pressägarkoncerner i Sverige mot FANG-giganterna? I skuggan av dem bleknar även nya Telia/TV4-bolaget.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy