Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Svenskt Näringsliv: Prioritera villkoren för Gästriklands företag

Hofors har länets bästa företagsklimat, visar senaste företagsrankingen.

Bild: Jenny Lundberg

Annons

Nyligen släpptes Svenskt Näringslivs ranking över det lokala företagsklimatet i landets kommuner. I Gävleborg har Hofors länets bästa företagsklimat och Ljusdal har förbättrat sitt företagsklimat mest enligt företagen.

Samtidigt som rankingen över det lokala företagsklimatet har presenterats står en ny politisk mandatperiod för dörren. Det innebär både möjligheter och utmaningar för länets kommuner. Frågor om skatteintäkter, integration och kompetensförsörjning kommer att stå i fokus på många håll. En sak är dock klar. Med ett bra lokalt företagsklimat ökar möjligheterna för både tillväxt och utveckling. Därför bör företagsklimatet vara en prioriterad fråga för de kommande fyra åren.

Som Svenskt Näringsliv kunde konstatera redan i maj när enkätresultaten presenterades så är det rekordmånga kommuner i Sverige som enligt företagen har ett bra företagsklimat. Vi vill att denna grupp ska öka, utan företag ingen välfärd! I drygt 20 år har Svenskt Näringsliv genomfört enkätundersökningen för att mäta hur företagare upplever det lokala företagsklimatet i sin kommun. Vi ställer samma frågor varje år för att kunna jämföra utfallet över tid, arbetet är långsiktigt och konsekvent från vår sida. Dessvärre når endast en av tio kommuner i Gävleborg upp till en placering bland de 100 kommunerna med bäst företagsklimat i Sverige i år och det är Hofors. Här finns definitivt ett förbättringsarbete att göra för de övriga kommunerna i länet!

Annons

Annons

För att göra det hela lite enklare och för att fler företagare ska ha en vardag med bra företagsklimat anser Svenskt Näringsliv att tre frågor måste prioriteras på kommunal nivå:

1. Kommunpolitikernas attityder måste bli bättre. En förändring börjar alltid i ledningen. Genom att understryka företagens betydelse för kommunen skapar den politiska ledningen en grund för att hela den kommunala organisationen ska ta frågorna på allvar.

2. Kommunens service till företagen. Gå från en myndighetsorganisation till att bli en serviceorganisation och behandla företagen som kommunens kund.

3. Kommunens tillämpning av lagar och regler. För att skapa ett bra företagsklimat bör utgångspunkten vara att myndighetsutövningen anpassas efter företagens förutsättningar. Kommunen får ge råd och stöd vid tillsyn, tillstånd eller kontroll och kan därmed hjälpa företagen att göra rätt.

Vill man förändra företagsklimatet måste man veta varför, hur, när och av vem förändringen ska göras. Vi vill därför uppmana den politiska ledningen i respektive kommun att sätta upp konkreta mål som ger svar på detta så att företagen på ett enkelt sätt vet vart kommunen vill med sitt företagsklimat.

Gör företagsklimatet till en prioriterad fråga för mandatperioden!

Lotta Petterson, Regionchef, Svenskt Näringsliv

Läs också: Hofors har länets bästa företagsklimat – alla Gästrikekommuner går framåt

Annons

Annons

Läs också: Här är nya företaget i Gävle – som vill hjälpa andra företag: "Många har inte tid eller ork med allt pappersarbete"

Läs också: Här är Gävleföretaget som växer snabbast – gör järnvägen säkrare

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy