Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Nytt system ska lätta på bördan på Pensionsmyndigheten

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Annons

Svar till Less: "Det räcker inte att släcka småbränder – högtrycket har blivit vardag"

Det är en korrekt och välkänd beskrivning av det tuffa läge som vi medarbetare på Pensionsmyndigheten befinner oss i. Vi har i år tagit emot en ökad ström av ansökningar om bostadstillägg. Det är i grunden positivt. Vi vet att många som varit berättigade till bidraget tidigare inte sökt. Men dessa ärenden är resurskrävande att handlägga med många manuella inslag och där sju av tio behöver kompletteras på grund av fel i själva ansökan. Dessutom skickas många ansökningar in på chans utan att kontrollera om man är berättigad till förmånen – fyra av tio får idag avslag.

Annons

Annons

I syfte att effektivisera handläggningen och minska den manuella hanteringen bygger vi ett nytt systemstöd som ska vara klart till hösten. Det är myndighetens viktigaste utvecklingsprojekt just nu. Fram till dess prioriterar vi att få ut rätt pengar till människor i rätt tid. Att besluten om bostadstillägg tar längre tid är inte så farligt, så länge som bostadstillägget betalas ut i rätt tid. Fakta är att ytterst få väntar på utbetalning av bostadstillägg.

I syfte att se om vi kan förbättra kvaliteten i ansökningarna har vi inlett ett försök där vi begränsat tillgången till pappersblankett för ansökan av bostadstillägg. Det gör vi för att förmå fler att ansöka via vår webb där ansökan måste vara komplett för att kunna skickas in. Det skulle minska myndighetens resursåtgång och förkorta handläggningstiderna för de pensionärer som ansöker. Försöket kommer att utvärderas innan sommaren då vi kommer att ta beslut om vi ska fortsätta.

Som alltid har jag som generaldirektör att besluta om hur vi satsar pengar utifrån Pensionsmyndighetens uppdrag. Investeringar för framtiden ska vi fortsätta med och hanteringen av arbetstoppar arbetar vi med, både på lång sikt och för stunden. Alla på Pensionsmyndigheten, inte minst i Gävle där vi arbetar med just bostadstillägg och kundservice, utför ett förträffligt och viktigt arbete som jag känner mig stolt över.

Daniel Barr. Foto: Pressbild

Daniel Barr, generaldirektör, Pensionsmyndigheten

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy