Det måste vara stora brister i sjukhusets sätt att prioritera sitt arbete eftersom det är så långa väntetider för att få träffa en läkare på akuten.

"Det skall inte vara väntetider upp till sex–åtta timmar för att få träffa en läkare", skriver Betula.
Bild: Arkivbild
Jag som lekman måste säga att det finns ingen logistik eller framförhållning alls. Det skall inte vara väntetider upp till sex–åtta timmar för att få träffa en läkare. Det finns ju orsak till att patienter besöker eller blir remitterade av 1177 eller annan instans att få en remiss till akuten.
Annons
Annons
LÄS VERKSAMHETSCHEFENS SVAR PÅ KRITIKEN
När det är många sjuka som väntar på vård och det finns bara en at-läkare i detta fall, som skall hantera alla beslut så är det något som är fel.
Sköterskorna de gör sitt jobb med att prioritera patienterna efter visuellt bedömmande att rangordna besökarna. Låg prioriteringsgrad får naturligtvis vänta till sist på sin tur.
Varför vill ni i ledningen inte titta och lära av verkstadsindustrin hur man handhar logistik och beslut. Ni har ju ett så kallat joursystem med era läkare där man har joursystem och sitter hemma och väntar. Det är något som man har betalt för. Varför använder ledningen sig inte av detta?
När patientflödet är stort med svåra fall i bedömning då skall man naturligtvis nedkalla den läkare som är hemma med betalning för att hjälpa till. De patienter som besökt akuten får en kortare tillvaro i en hård obekväm sjukhussäng.
Betula