Annons

Annons

Annons

Annons

Krisen fortsätter – passmaskinen trasig

Väntetiderna för att ansöka om ett nytt pass börjar nu långsamt men säkert att bli kortare. Men krisen är inte över. En maskin som behövs för att tillverka själva passet hos leverantören i Finland har gått sönder.

Bild: Arkivbild

Annons

Polisen har kommit halvvägs med arbetet att korta väntetiderna för allmänheten för att få ansöka om ett nytt pass.

Kortast väntetid är det i dag i region Väst och Syd där snittväntetiden på att få en tid för ansökan nu är fem veckor. Värre är det i region Öst och Stockholm där snittiden är 20 veckor.

– Det var 40 veckor för någon månad sedan så det är halverat och nu sjunker det drastiskt varje vecka, säger Per Engström som är kommenderingschef för polisen särskilda händelse Pass.

Annons

Annons

Men samtidigt har nya problem med passhanteringen tillstött. En maskin hos leverantören i Finland som tillverkar själva passet har gått sönder.

– Det är en maskin som gör ett moment i själva tryckandet av passpappret som gick sönder förra veckan. De redovisade en reparationstid på ungefär två månader inledningsvis för att skaffa den reservdel som behövdes. Den är väldigt unik, det är en stor cylinder som väger 3,5 ton Men nu hade man oerhörd tur att det fanns en reserv i närheten och det gör att de kan komma i gång efter ett stillestånd på två veckor, säger Engström.

Den trasiga maskinen gör att väntan på att få sitt pass efter att man väl ansökt kan bli mer än en månad.

– I dag är det 20 dagar och jag räknar med att det i värsta fall kan fördubblas.

Polisen rekommenderar därför den som ska ut och resa inom EU och behöver en ny resehandling att i stället välja att ansöka om ett nationellt id-kort.

– Produktionstiden för ett nationellt id-kort är fem dagar och kommer att fortsätta vara fem dagar. Dessutom är det billigare, det kostar bara 100 kronor, säger Per Engström.

Mängder av svenskar har fått vänta långt längre än normalt för att få nytt pass. Problemen startade då massbokade tider för nya pass såldes på sociala medier. Polisen tvingades därför ändra bokningssystemet och göra bokningarna personliga. Polisen gick också in i en nationell särskild händelse för att på så sätt få ökade resurser och utöka öppettiderna och möjligheterna att boka passtider.

Dessutom förväxlades för- och efternamn i 20 000 pass, vilket kan ställa till problem för de drabbade om de behöver söka visum i andra länder.

Till toppen av sidan