Annons

Annons

Annons

Annons

Jenny Wennberg

ledare socialdemokratisk

Jenny Wennberg
Därför får du stå och köa på Arlanda

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Det har varit kaos på Arlanda alldeles för länge. Emma-Sofia Olsson / SvD / TT

Annons

Kaosbilderna från Arlanda imponerar inte. De visar på en svag planeringsförmåga och framförhållning hos de ansvariga. Vilket är statligt ägda Swedavia. Och företag som Avarn Security som ansvarar för bemanningen av säkerhetskontrollerna på Arlanda. Avarn startade för övrigt en gång som statligt bolag, men såldes 1995 ut och köptes då upp av Sodexo, men har efter det haft en rad andra ägare.

Avarn försöker skylla situationen på säkerhetsprövningen av personal som görs av Säpo och Transportstyrelsen som tar 4-5 veckor. Men mellan raderna i DN-intervjun med företagets regionchef är det ganska tydligt att det stora problemet är företagets bristande framförhållning. Istället för att växla upp verksamheten i tid har man uppenbarligen startat sin rekrytering för sent:

Annons

Annons

"...handläggningstid på fyra till fem veckor egentligen inte är något nytt, men ställer till med problem eftersom man behöver nyanställa så pass många medarbetare under kort tid efter pandemin."

För det första är pandemin inte över. För det andra betyder Avarn Securitys svar att man under pandemin gjort sig av med personal man behöver igen. Våren 2020 varslade Avarn över 400 anställda på Arlanda.

Samma sak gäller Aviator som även de ansvarar för viktig verksamhet på Arlanda eftersom företaget bland annat arbetar med incheckningen av passagerare för flera av flygbolagen som flyger från Arlanda. Aviators problem beror av allt att döma på samma sak som Avarn Securitys; dålig framförhållning.

Till DN säger Jonas Brundin som är vd för Aviator följande:

"Vi har tappat en stor mängd människor här längs med vägen, procentuellt sett är det 30 procent som försvinner."

Språkbruket är intressant. Anställda "försvinner" inte bara. Företag "tappar" inte anställda. Anställda säger upp sig, eller varslas och blir uppsagda. När företagsledare pratar om det hela som något mystiskt som bara hänt, finns det bara ett syfte med det. Att försöka avleda uppmärksamheten från de verkliga problemen.

Annons

Trots att Arlanda är ett skyddsobjekt skulle man kunna tro att det är ett gäng finniga tonåringar som ansvarat för planeringen av verksamheten.

Annons

Från Transportstyrelsen är man tydlig rörande säkerhetsprövningarna:

"Man behöver från rekryterarnas håll kalkylera hur lång tid den här processen tar och ha framförhållning."

Ganska självklart. Men uppenbarligen inte något kommersiella bolag ägnar sig åt som ansvarar för avgörande funktioner på Sveriges största flygplats som drivs av det helstatligt ägda Swedavia. Trots att Arlanda är ett skyddsobjekt skulle man kunna tro att det är ett gäng finniga tonåringar som ansvarat för planeringen.

Marknaden är verkligen fantastisk, inte sant? Först gör man sig av med personal, sedan återanställer man inte i tid, och när kaoset är ett faktum pekar man på myndigheter som problemet. Trots att det är den egna verksamheten som uppenbarligen är illa strukturerad.

Särskilt lovande ser det inte heller ut med tågtrafiken inför sommaren. Tidningen Arbetet har gjort en koll som visar att det nog kan förmodas bli kaosartade scener även i tågtrafiken. SJ har nämligen svårt att få fram personal som kan jobba i sommar. Man har inte rekryterat under pandemin.

Efter två år av pandemi är människor naturligtvis inte intresserade av att sitta hemma och uggla. Vi vill ut i världen, träffa släkt och vänner vi inte kunnat träffa på länge. Det borde det ha funnits en beredskap för. Eftersom det var självklart. Och det krävs inte någon examen i logistik för att kunna räkna ut att personalbrist i kombination med reslust betyder kaos.

Annons

Detta enkla verkar dock komma som en chock för arbetsgivare som uppenbarligen inte klarat av att planera sina verksamheter. SJ har inte rekryterat under pandemin. Bolagen som är verksamma på Arlanda har inte rekryterat tillräckligt med personal i tid för semesterperioden.

Det går bara att känna stor beundran för flygplatspersonalen som kämpar på under arbetsvillkor så hårt pressade att bilvägen till Arlanda stängdes av vid flera tillfällen under helgen. Den stora ansamlingen människor är en risk i sig, vilket terrorattentatet mot Bryssels flygplats 2016 blodigt visade.

Om nu företagen som är verksamma på Arlanda fungerar så här dåligt.

Ska de då verkligen betros med ett så här stort ansvar?

Ska Swedavias ledning det?

Nej.

Till toppen av sidan