Svar till Olov Göransson: "Fyra bortslösade skolår i Sandviken"
Utredningar som fokuserar på hur vi kan få en mer likvärdig skola, ger förslag på attraktiva lärmiljöer för personal, barn och elever, modeller för kvalitetsarbete och ett ökat antal platser i skolan, kallar Olov Göransson för ”missfoster”. För mig är det skrämmande och jag blir orolig för vad som kan hända om Moderaterna får majoritet efter valet 2022.
Annons
Annons
Skolan i Sverige och Sandviken har förändrats under de senaste åren med krav på att lärare ska vara behöriga, förändrade läroplaner, ökad dokumentation och mycket mera. Jag ser att skolan ständigt behöver utvecklas och kommer att vara i förändring även i framtiden.
LÄS VÅRA ARTIKLAR OM FRAMTIDENS SKOLA I SANDVIKEN
För mig är det viktigt att sätta barnen och eleverna i centrum. Jag läser alltid utredningar flera gånger. De utredningar du syftar på har varit föredragna på nämndsmöten vid ett flertal tillfällen där alla i nämnden haft möjlighet att ställa frågor till tjänstepersoner.
Påminner också om att en utredning är just en utredning – inget beslut. Kunskapsnämnden har därför beslutat att utreda en detaljplan på Norrsätraområdet och en lokalutredning i Björksätraområdet. Det finns två syften med detta: Vi vill ha en plan för ett ökat invånarantal i Sandviken och en inkluderad F–9-särskola med ändamålsenliga lokaler.
Lars Haglund, socialdemokrat och ordförande i Kunskapsnämnden
LÄS FLER POLITIKERS SVAR: "Värdefullt med konstruktivt engagemang"