Kommunledningen i Gävle diskuterar just nu ett förslag som möjliggör utbyggnad av ”Köpis” i Valbo på höjden och bredden, samt flera nya snabbmatsrestauranger. Dessutom ändrad planbeteckning, vilket möjliggör biografer, gym, teater, kontorshotell och all möjlig annan verksamhet i Valbo köpcentrum. Det handlar om minst 19 000 kvadratmeter ny byggyta! Det motsvarar nästan tre nya Flanör-gallerior.
HUI Research, som handelns eget forskningsinstitut, heter har i flera utredningar pekat på att den fysiska handeln har peakat. Det kommer inte att gå att fylla lokalerna i stora handelsområden. Vi kollade antalet anställda inom handeln i Gävle kommun i SCB:s arbetsmarknadsstatistik. Så här har det sett ut de senaste åren:
Annons
2017: 5 070
2019: 5 030
Annons
2021: 5 010
Det vill säga att antalet handelsanställda i Gävle har minskat trots att kommunens befolkning ökat sakta men säkert. Att bygga ut Valbo kommer inte att vända den utvecklingen. Däremot kan det bidra till att slå ut lokala butiker, som skulle behövas för att minska behovet av att köra bil när man ska handla. Planer helt i otakt med modernt planeringstänkande för en hållbar samhällsutveckling.
Gävle kommun har haft en hög svansföring och fått beröm för sitt miljöarbete. I kommunens miljöstrategiska program från 2020 står uttryckligen att den totala körsträckan med bil ska minska. Men då kan man inte samtidigt godkänna att KF Fastigheter och andra får bygga ut i Valbo. Trafiken där beräknas öka med 20 procent eller mer! Förslaget strider alltså helt mot de miljömål som kommunen själv har beslutat om.
Cityhandlarna har protesterat, och det är inte konstigt. Folk har inte hur mycket pengar som helst, och de kunder som handlar och äter mer i Valbo urholkar förstås möjligheterna för näringsställen och restauranger i centrala Gävle att överleva. Lika hårt kan det slå mot butiker och matställen på landsbygden runt om i Gästrikland. Sandvikens centrum skulle också drabbas, om man tvingas konkurrera både med det nya handelscentret Tuna och ett utbyggt Valbo köpcentrum. Förändringen av planbeteckning i Valbo från handelsplats till ”centrum” öppnar också upp för att en rad nya verksamheter flyttar ut från staden och utarmar servicen i Gävle.
Annons
Annons
Modern stadsplanering innebär att service och butiker skall vara lätt tillgängliga till fots och cykel, utan att vi ska behöva ta bilen. Elbilar kan minska koldioxidutsläppen, men tar lika stor plats och drar mycket energi. Inte ens med en snabb utbyggnad av vindkraften klarar vi det växande elbehovet om industrin och alla trafik skall ställas om till el. Det enda rimliga är att planera våra städer för minskad vägtrafik.
Ni partier som bildat majoritet i Gävle har gjort det i opposition mot klimatförnekare och partier som struntar i miljö och vetenskap och vill hålla fast vid gamla förlegade samhällsstrukturer. Om ni menar allvar med att Gävle ska vara en modern stad för hållbar utveckling ska ni säga nej till denna plan för en utbyggnad av Valbo köpcentrum!
Styrelsen för Naturskyddsföreningen i Gävle
genom Ann Marie Hedenskog
LÄS MER: Här byggs nya stormarknaden i Valbo