Kommentar till Anders Eklind: ”Gävle klimatneutralt 2030 – bara tomma ord när det kommer till kritan?”

”När man ska ”storhandla” är det ju väldigt praktiskt att ha bilen utanför butiken, dessutom gratis”, skriver insändarskribenten om Valbo köpcentrum.
Bild: Markus Boberg
Annons
Annons
I stort sett håller jag med dig, men vi är inte framme vid målet än, det finns vissa aspekter.
När man ska ”storhandla” är det ju väldigt praktiskt att ha bilen utanför butiken, dessutom gratis. Inga irriterande parkeringsvakter. Allt finns ju i Valbo, man behöver inte ränna runt, och har det mesta under ett tak, eller åtminstone bredvid varandra. Ingen stress, inga parkeringsböter.
Fler och fler bilar går på batteri, de förorsakar inga utsläpp, men tyvärr så måste minst 90 procent än så länge köra med fossildrivna fordon eftersom batteridrivna är ouppnåeliga för vanligt folk på grund av priset.
Politikerna gör ju allt som står i deras makt med att göra det besvärligt för oss bilburna kunder att handla i stan. Krångligt att ta sig fram, begränsat med parkeringsplatser, dyrt att parkera, får man dessutom en parkeringsplats långt bort orkar man inte bära, är man halt och lytt är det omöjligt, och så vidare.
Så tyvärr blir det nog bara fråga om lite kompletteringar när man handlar i stan beroende på vad jag nämnt tidigare i texten, att man inte får med sig allt man önskar, att det är krångligt med tunga kassar om man åker på en fullpackad lokalbuss.
Så vill man försöka vända på steken ska man införa höga parkeringsavgifter i Valbo och motsvarande låga eller inga alls i stan.
Problemen är desamma överallt, titta bara på centrala Sandviken, tomma skyltfönster, tomma butiker, tomma gator, helt öde.
Är det så vi vill ha det?
Snabba på med batteriutvecklingen