Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt mer snabbmat i magen

/

Snabbmaten fortsätter växa och det är hamburgarna och pizzorna som står för hälften av snabbmatsmarknaden. En av förra årets stora vinnare var hamburgerkedjan Max.

Annons

Förra året växte snabbmatsmarknaden med 4 procent, samtidigt som branschen drabbades av prisökningar med 5 procent. Det är branschtidningen Bensin & Butik som tagit del av marknadsundersökningsföretaget Delfi Marknadspartners granskning av snabbmatsmarknaden förra året.
Hamburgerkedjorna och pizzeriorna står för hälften av snabbmatsmarknaden medan gatuköken och bensinstationerna sammanlagt har runt 26 procent.
Storspelaren McDonalds omsättning växte under förra året med 5,9 procent till 4,23 miljarder kronor. Men uppstickaren Max sprängde för första gången miljardstrecket efter ett omsättningslyft på 23,1 procent.
Sushihypen håller i sig och det finns nu runt 1 000 sushibarer.



Den stora förloraren förra året var Statoils bensinstationer, där snabbmatsförsäljningen backade med 7,9 procent.
– Det är en tydlig trend att bensinstationerna är på väg att tappa rejält på sin snabbmatsförsäljning på grund av mackdöden. Man kommer att lägga ned 1 000 stationer inom tre år för att mackarna inte har råd att investera i nya E 85-pumpar, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel och Fast Food till TT.
Enligt ett riksdagsbeslut måste alla mackar som säljer mer än tusen kubikmeter fossila drivmedel per år även erbjuda förnyelsebara drivmedel från 1 mars i år.



Trots de dystra tiderna fortsätter vi att pimpla latte och det blir bara fler och fler kaféer. Kaffekedjan Espresso House ökade omsättningen med 31,8 procent förra året.
– Det går bra för kaféerna och en del av framgången beror på att de numera också säljer snabbmat, säger Bengt Hedlund.
– Det verkar som om det enda vi svenska väljer att inte dra ned på i lågkonjunktur är kaffe och godis.
Han tror att snabbmatsmarknaden kommer att klara sig bra trots de dystra tiderna.
– Det är nog restaurangerna som får ta den största smällen.

Mer läsning

Annons