Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Röda viner ger draghjälp åt vita

/
  • Periquita White, Portugal, (74953) 69 kronor. HKWV Roodeberg White, Sydafrika, (32155) 79 kronor. Vila Santa Vinho Branco, Portugal, (73181) 119 kronor.

Fler och fler vinproducenter satsar på att tydligt sälja in sitt varumärke på etiketterna, snarare än på exempelvis distrikt och druvsort.

I Europa var spanska Torres en av de första att anamma strategin. Torres på etiketten ska räcka för att garantera kvaliteten, resonerade den spanske vingurun tidigt.

Annons

På Systembolaget har det blivit allt vanligare med skräddarsydda viner för just den svenska marknaden. Vanligt är till exempel att populära rödviner får vita efterföljare som producenten hoppas ska få draghjälp av att namnet redan är etablerat och känt.

Det senaste i raden är en vit motsvarighet till det mycket populära och goda portugisiska rödvinet Vila Santa från stjärnvinmakaren João Portugal Ramos. Sedan en tid tillbaka finns ett vitt vin med samma namn och etikett i beställningssortimentet - ett ambitiöst vinbygge i en syrafrisk, lätt fatlagrad, matvänlig stil gjort på tre inhemska druvor.
Välkänd etikett

Även portugisiska Periquita, som finns i såväl box som flaska, fick för ett par år sedan en vit variant med samma namn. Fruktigt, friskt och helt okej.

Sydafrikanska KWV Roodeberg har länge haft god försäljning i Sverige, först på flaska och på senare år även i en box som tillhör de absolut bästa på marknaden.

Även här har det skapats ett vitt alternativ med samma välkända etikett. Den sålde också snabbt så mycket i beställningssortimentet att den erövrade ordinarie plats i Systemets hyllor. Periquita har dock precis trillat ur det ordinarie sortimentet.

De här tre exemplen är alla goda och väl värda att köpa, vilket är förståeligt. Ingen producent vill ju riskera ett sedan tidigare gott renommé med ett mindre kvalitativt systervin.

 

Mer läsning

Annons