Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varnar för kontokapare

/

Bedragare ringer just nu runt till kunder i Swedbank i syfte att kapa deras bankkonton.

Annons

Lämna aldrig ut några koder, manar bankjätten.
I ett meddelande till kunderna som lagts ut på webbplatsen varnar Swedbank för att en eller flera personer ringer runt och försöker lura till sig personliga uppgifter till internetbanken.
”Detta för att kunna göra bedrägliga uttag och transaktioner”, skriver Swedbank.
Den som ringer presenterar sig ofta som bankanställd, säkerhetschef, IT-chef eller polis.
Men, påpekar Swedbank, banken begär aldrig ut uppgifter som koder eller kortnummer via telefon eller e-post. Internetbankens säkerhet bygger på att sådana uppgifter endast är kända av kunden själv.
”Det är alltså ologiskt att en bank skulle fråga efter sådana uppgifter”, skriver Swedbank.
Enligt Aftonbladet har minst fyra personer i veckan polisanmält de pågående bedrägeriförsöken. Två av anmälningarna har gjorts av drabbade kunder i Borås respektive Skåne. Deras pengar har spårats till ett konto i Mälardalen.
– Men där finns förmodligen inte bedragaren, utan bara någon som ställer upp med ett konto, säger Swedbanks säkerhetschef Bertil Ellvén till Aftonbladet. Bedragarna uppges ringa på måfå, och om den som svarar inte är kund hos Swedbank lägger de på.

Mer läsning

Annons