Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

65-plussarna gör en samhällsinsats när lärarbristen är stor

Åsa Morberg är docent i didaktik, hon ser många fördelar med att skolor tar in erfarna 65-plussare.
– Deras kunskaper är värdefulla. De gör en samhällsinsats nu när lärarbristen är så stor.

Annons

Genom att låta seniora lärare jobba på skolorna får också nyutexaminerade lärare möjligheten att möta kunniga lärare i arbetslagen.

Läs mer: Margareta, 72: "Det är en fantastisk känsla varje gång ett barn lär sig att läsa"

– Det kan vara utvecklande för deras metodik. Tidigare var lärarutbildningen mera konkret och baserad på mer praktisk erfarenhet och konkret. Den gav de blivande lärarna beprövade metoder, och den var mera inriktad på att ge lärarna yrkesverktyg. I dag är lärarutbildningen mer teoretisk och baserad på forskning. Praktiken har också minskat på lärarutbildningen. Och det är i praktiken som man lär sig yrket, säger Åsa Morberg, docent i didaktik.

Hon är också vice ordförande i ATEE (Association for Teacher Education in Europe) en forsknings- och utbildningsorganisation med anknytning till EU:s skol- och lärarutbildningspolitik.

Förra året var ungefär 2 200 lärare i grundskolan äldre än 65 år. Åsa Morberg tror att antalet seniora lärare kommer att öka, inte minst för att skolan ska klara att ta hand om alla nyanlända flyktingbarn.

Läs mer: Dyrare att hyra en pensionär – här är de nya reglerna för rot och rut

– Lärarbristen är otroligt allvarlig. Skolans viktigaste resurs är lärarna, de har den allra största betydelsen för skolresultaten. Vi kan inte täcka behovet och inom tio år beräknas Sverige sakna mer än 65 000 lärare.

Därför är skolans största utmaning nu att råda bot på bristen.

– Lönerna har höjts och det är bra, men yrket är tufft. Det är de disciplinära problemen som knäcker många.

Utbildningsministern har nyligen föreslagit en satsning på att införa lärarassistenter i skolan som ska kunna avlasta lärarna. Åsa Morberg anser att det är ett utmärkt förslag.

– Men det handlar inte om att skapa ett b-lag utan om en egen profession.

Åsa Morberg lyfter ofta fram att kvalitativ undervisning av kunniga och engagerade lärare är den viktigaste faktorn för elevers lärande. Men föräldrarna har alltmer fått överta skolans roll.

– Föräldrar betyder kolossalt mycket för barnets läsutveckling, men det är inte föräldrarnas roll att lära barnet att läsa.

Lusten att vilja lära sig är viktig och enligt Åsa Morberg kan man börja redan när de är nyfödda med att prata, sjunga och rabbla ramsor.

– Det handlar om att ge dem ett språk. Läs för barnet och visa att det är roligt att läsa. Men peka aldrig på felen när barn pratar. Det är det värsta man kan göra och skapar bara osäkerhet.

Läs mer: Hoppsan, vi har en alarmerande lärarbrist igen