Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

80-årig kvinna lurad av telefonförsäljare – trots att hon hade NIX

Trots att den 80-åriga kvinnan har ett NIX-avtal ringde teleföretaget Devicom upp henne och fick henne att skriva på avtal gällande fast telefoni.
– De rör sig medvetet i en zon kring det olagliga, säger sonen Geron Forsman.

Annons

På den inspelning Arbetarbladet fått ta del av hörs en äldre kvinna samtala med försäljaren. Försäljaren pratar på i hög takt, speciellt när hen pratar om de väsentliga delarna av avtalet. Kvinnan är uppenbart förvirrad och när samtalet avslutas är det tydligt att hon inte är medveten om att hon tecknat ett muntligt avtal. Kvinnans barn har bestridit fakturorna och polisanmält Devicom.

Enligt Johanna Thorsell, konsumentvägledare på Konsument Gästrikland, riktar telefonförsäljarna ofta in sig på äldre människor.

– Ringer en telefonförsäljare upp någon som har tecknat NIX-avtal så bryter de mot den direkta marknadsföringslagen. De ska i sådana fall anmäla företaget till Etiska nämnden för direkt marknadsföring, DM-nämnden. Utöver det ska operatören ta särskild hänsyn till behovet hos särskilt utsatta personer på grund av exempelvis bristande språkförmåga, nedsatt mental, fysisk eller psykisk funktionsförmåga eller ålder.

Samtidigt berättar hon att god sed inte är en lag, utan en branschöverenskommelse mellan Svensk Handel och Sveriges Callcenterförening.

Kvinnans son, Geron Forsman, tycker det är konstigt att företag som blivit anmälda så många gånger får fortsätta bedriva verksamhet.

– Om jag får säga något om affärsidén så tycker jag att vissa telekombolag har detta som affärsidé och dessutom har mage att teckna avtal med bindningstid på 24 månader. Till vilken nytta för den äldre? Usch, säger jag bara. De rör sig medvetet i en zon mellan det tillåtna och förbjudna, säger han.

Det är inte första gången Devicom anmäls till Konsumentverket. Sedan 2011 finns 85 fall registrerade i Konsumentverkets diarie. De flesta anmälningar gäller vilseledande marknadsföring.

– Gör man en anmälan till DM-nämnden, hamnar företaget på deras "svarta lista", alltså företaget hängs ut på deras hemsida. Men det kan också vara en enskild säljare som gjort fel och inte själva företaget. Lagen är, tyvärr, ganska tandlös. Mitt råd är att man ändå anmäler till nämnden och Konsumentverket. Konsumentverket kan inte agera för den enskilda personen men ju fler anmälningar desto större chans att KO kan gå in och agera, förklarar Johanna Thorsell.

Devicom hävdar att de har skickat ut brev med information om ångerrätt. Brev som kvinnans dotter hävdar aldrig kommit fram.

LÄS MER: Stopp för oseriös telefonförsäljning

–Det ligger alltid på företaget att bevisa att man skickat ut informationen. Sen kan det så klart bli problem om företaget hävdar att man skickat ut det och kunden i fråga hävdar att man inte fått något, säger Johanna Thorsell.

I fallet med den 80-åriga kvinnan ska avtalet klassas som ogiltigt och icke bindande. Detta då hon finns registrerad hos NIX. Trots att företaget erkänner att avtalet inte är bindande, vilket är grunden för betalningen, vill de att kvinnan betalar för de tre månader som hon använt operatören.

Devicom vill inte svara på frågor via telefon men svarar via mail att de ser allvarligt på klagomål och gör vad som krävs för att åtgärda problemen. Gällande uppringningar av NIX-registrerade nummer säger han att de kontinuerligt uppdaterar sina listor och att personer som tecknat avtal trots att de är NIX-registrerade får sina avtal rivna utan bindningstid.

LÄS MER: Därför känner sig Gulli och Gunnar lurade av Viasat: "Han skulle ha sig en riktig åthutning"

LÄS MER: Konsument Gästrikland: ”Viktigt att alltid läsa igenom”

Så gör du om du blir uppringd av oönskade telefonförsäljare

Släng på luren och anmäl ditt nummer till det kostnadsfria NIX-registret

Som konsument har man rätt att begära ut ljudfilen enligt personuppgiftslagen. Det ligger hos företaget att bevisa att det finns ett avtal. Finns ingen ljudfil finns inget avtal.

Om en person befinner sig i tillfällig/varaktig psykisk sjukdom och kan bevisa det med läkarintyg kan man ibland frångå ett avtal. Man slipper dock inte betala avgifter.

Har de nämnt ångerrätten i samtalet? Om inte så gäller den upp till ett år.

Kontakta Konsument Gästrikland

Källa: Konsument Gästrikland

Annons