Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bli filmstjärnecool med rätt brillor

/
  • Solglasögonen är rockstjärnans främsta attribut - på såväl kända som okända rockstjärnor. Rockbandet Sweet Saliva från Madrid, Patrik från svenska The Makeouts och Malin Karlsson vet hur man får fram den rätta looken. Pilar i gula bågar från Gina Tricot, Anna i turkosa från Glitter, Veronita i röda från Jackpot, Patrik i svarta från Gina Tricot och Malin i vita från Cubus.
  • Albin i turkosa från Glitter.
  • Från vänster: runda solglasögon från Bianco, rosa och transparenta från Max Mara och gröntransparenta runda från Balenciaga.

Solglasögon skyddar mot solen och döljer mörka ringar under ögonen. Men de är också en billig biljett till coolness och mystik. I år väljer vi färgade bågar med attityd.

Annons

När filmstjärnorna började använda solglasögon på 30-talet var det inte i första hand för att dölja sin identitet. Nej, solglasen hade ett högst praktiskt syfte - att skydda deras ögon som blivit känsliga av exponeringen för de starka strålkastare som användes vid den tidens filminspelningar.


Men för allmänheten har solglasögon från den dagen alltid varit förknippade med stjärnstatus. Något som 50- och 60-talets rockstjärnor inte var sena att börja utnyttja. Bob Dylan laddade sina Ray-Ban Wayfarers med så mycket coolhet att de än i dag är en av världens bästa säljande modeller. För oss vanliga dödliga har bågarna blivit ett sätt att åtminstone skaffa oss intrycket av att vara lite intressantare än vad vi egentligen är.
- Det ena skälet är ju att det är roligt att leka filmstjärna i ett par riktigt svarta solglasögon och låtsas skygga för paparazziblixtarna. Det andra skälet är att det ju finns en stark knarkromantik i solbrillor. Dessutom är ju ögonen det mest sårbara vi har och har man solbrillor blir man oåtkomlig. Känner man sig jagsvag och ledsen funkar det alltid som skydd mot omvärlden, säger modejournalisten Salka Hallström Bornold.



Vi gör som stjärnorna och i dag mer än någonsin då vi ögonblickssnabbt kan följa deras stilförändringar via nätet. Sommaren 2008 dominerar de riktigt stora bågarna, gärna i klara, starka färger. Men allra hetast just nu är de helt klotrunda - de som John Lennon, Janis Joplin och Ozzy Osbourne gjorde trendiga på 60-talet. Det klassiska och redan etablerade är det som gäller, oavsett vilket mode som gäller för tillfället.
- Den kommersiella verkligheten är skraj. Förr fanns utrymme för designers att vara mer innovativa. Det fanns en attityd där man uppskattade nyheter, medan man i dag följer John och satsar på säkra kort då marknaden är så kolossal och vi lever i en överproduktion. Att göra sig hörd och lansera något nytt är inte lätt i dag, säger trendanalytikern Cay Bond.
- De som är intresserade av att följa design och mode i dag är också intresserade av varifrån stilarna kommer ifrån. Och då har det ofta ursprung i de trender som började på 50- och 60-talen, då det hände mycket inom design, mode, arkitektur och konst, fortsätter hon.


I dag, när mode är högsta mode, räcker det inte att enbart vara exempelvis rockstjärna för att vara stilbildande. Istället har modehusen fått allt större betydelse.
- Jämfört med under tidigare decennier tror jag att rockstjärnorna har betydligt mindre påverkan på den genomsnittlige konsumenten idag. Vissa slår igenom som stilikoner men det är först när de lierat sig med modeindustrin, som Madonna eller Pete Doherty. De måste först göra ett statement med sin stil, säger Salka Hallström Bornold.



Den köpta coolheten handlar om något mer än att markera den oåtkomlighet som förknippas med stjärnorna. Nu ska man snarare markera att man är en märkesmedveten modemänniska - i äkta, imiterad eller piratkopierad lyx.
- Konsumenterna är ganska fega och vill bli bekräftade - inte så mycket för att de tillhör en viss grupp - men att de har förmågan att konsumera. Vilket också accentuerar det här med fattig och rik. Har man inte råd att köpa kläderna kanske man åtminstone har råd att köpa bågarna, säger Cay Bond.


Mer läsning

Annons