Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu går #kandulova på export

/
  • MittMedias egenutvecklade digitala valtjänst #kandulova har uppmärksammats såväl i Sverige som internationellt. Nu tas konceptet där väljarna får ställa sin fråga direkt till sin lokalpolitiker vidare, till norska Bergens Tidende.

Först succé i Sverige, nu går MittMedias digitala valtjänst #kandulova på export.
Norska Bergens Tidende lanserar nu Kandulove - en vidareutveckling av MittMedias uppmärksammade valsatsning.

Annons

42 kommuner från Örnsköldsvik i norr till Ludvika i söder. 38 live-tv-sändningar från bydgegårdar, Folkets hus och föreningslokaler. Tiotusentals tv-tittare från när och fjärran.

Tusentals frågor från dem som berörs av besluten. Och ännu fler löften från lokala politiker i våra regioner.

#kandulova, den digitala tjänsten som MittMedia skapade i idésamarbete med databasjournalistnätverket Journalism++, blev det stora, interaktiva torgmötet i MittMedia-land inför valet 2014.

#kandulova gav väljarna superlokal guidning i de kommunpolitiska ämnena som berör – både i vardagen och i det längre perspektivet. Genom #kandulova, som lanserades den 18 augusti 2014 på Mittmedias tio nyhetssajter, fick väljarna möjlighet att direkt ställa en fråga, som alltid började med "Kan du lova att…", till sina lokalpolitiker. Det engagerade. Den unika plattformen lockade närmare 100 000 unika besökare.

#kandulova nominerades till Stora Journalistpriset i kategorin Årets förnyare, och har också uppmärksammats internationellt, bland annat vid branschorganisationen WAN-IFRA:s europeiska gala, där #kandulova tävlade i klassen Best Reader Engagement.

– Det är fantastiskt roligt att #kandulova, som fick ett enormt genomslag i valrörelsen, kommer fler till del, så att säga. När Bergens Tidende hörde av sig om att vilja utveckla konceptet, sade vi jag väldigt snabbt. #kandulova är ju en digital tjänst som påverkar demokratin på ett väldigt konkret sätt, och som dessutom är ett utmärkt journalistiskt verktyg när det kommer till exempelvis ansvarsutkrävning i nästa valrörelse, säger Carl-Johan Bergman, projektledare för #kandulova och chefredaktör för Dalarnas Tidningar.

Jens Finnäs, Journalism++, fyller i:

– #kandulova är en av de mest lyckade och spännande journalistiska satsningarna som vi varit med och jobbat med. Det ska bli spännande att se hur det går i Norge också. #kandulova är framför allt spännande som ett långsiktigt journalistiskt projekt. Vi ser hur Mittmedia kan använda materialet under hela mandatperioden och förhoppningsvis göra en ny ännu bättre #kandulova-satsning inför nästa val.

Bergens Tidendes samhällschef Trond Olav Skrunes säger i en kommentar:

– Vårt mål med satsningen är att skapa ett digitalt, politiskt torg där väljarna får möta sina politiker. Och det genom att vi har fått möjligheten att utveckla det utmärkta projektet som MittMedia använde under det svenska valet. Vi på BT är också tacksamma för råd och hjälp från våra svenska kollegor. #kandulove lanserades på torsdagen och responsen har varit mycket bra här i Norge. Den första dagen fick vi hundratals frågor. Det bådar gott för framtiden. När allt kommer omkring, det är över en månad kvar till valet här i Norge.

Mer läsning

Annons