Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Daniel Nordström: Mannen som är expert på bidrag

Annons

Johan Ehrenberg är på många sätt en intressant aktör i det svenska medielandskapet. Han kallar sig socialistisk entreprenör. Andra kallar honom bidragsentreprenör. Han har nämligen mer eller mindre gjort presstödet och andra bidragsformer till sin affärsidé. I torsdags avslöjade han att han ska starta 20 nya tidningar i Sverige. Gävle är en av städerna där han har ett projekt på gång.

Under mina år i mediebranschen har jag hört mycket om Johan Ehrenberg, men jag kan inte minnas att jag tidigare träffat honom. Våra vägar möttes i torsdags kväll då Publicistklubben i Sundsvall arrangerade en debatt. Jag var på plats för att diskutera den kritik jag under året fört fram mot bland annat kommuners växande kommunikationsavdelningar och myndigheters försök att styra – eller försvåra för – medier. Detta med den debatt som pågått i Gävle som grund.

Det ämnet resulterade i en okej diskussion, men var ärligt talat inte kvällens huvudnummer. Det var Johan Ehrenberg som stod för den, detta med anledning av att tidningen ETC nu etablerat sig i Sundsvall. ETC finns tidigare som edition i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Bergslagen. Ehrenberg utfrågades av Helena Nyman, tidig- are nyhetschef på Arbetarbladet och numera redaktionschef och ansvarig utgivare på SVT Västernorrland.

Johan Ehrenberg älskar att prata, inte minst om sig själv. Likt en pingstpastor eller likt en eldig socialdemokratisk ledare, från den tid när det fanns socialdemokratiska ledare med glöd, talar han med hela kroppen. Med yviga rörelser målar han upp sina visioner och betonar hur viktig han är. Han säger att ETC skulle leva vidare om han skulle falla död ner i en plötslig hjärtattack, men han betonar också att människor i Sundsvall inte hade lånat ut pengar till ETC om inte han personligen stod som garant.

ETC gör nämligen så inför nyetableringar. Tidningsföretaget tar lån från läsarna och förhandsbetalning av prenumerationer. Tidningen startas först när en tillräckligt stor upplaga är nådd. Ehrenberg vänder sig till människor som delar hans socialistiska värderingar, som gärna delar hans engagemang i klimatfrågan och som vill se fler ägare på mediemarknaden.

År 2015 startar nyetablerade medieaktörer främst en helt digital verksamhet, där möjligheten att nå effekt snabbt är större och där kostnaderna är betydligt lägre. Ehrenberg sade i torsdags att en tidning är en förutsättning för att ett medieföretag ska ha en stark webb. Det stämmer förstås inte. Det Ehrenberg inte sade – och som han inte fick någon följdfråga kring – är att en tidning är en förutsättning för honom. I de nuvarande föråldrade presstödsreglerna finns nämligen inget stöd att söka för en journalistisk sajt. För att få presstöd måste det finnas en tidning och Ehrenberg har närmast gjort konst av att lyckas hitta sätt att få presstöd.

Nu tänker han starta 20 nya tidningar. Nästa etablering ska ske i november. I Umeå ska ETC, enligt Ehrenberg, vara igång innan sommaren. Han avslöjade också att ett projekt är på gång i Gävle. Nyetableringar av medier och konkurrens på marknaden är alltid välkomna. Men jag har svårt att se hur Ehrenberg ska lyckas på allvar. För att lyckas på mediemarknaden krävs nämligen en i grunden sund ekonomi, en bra journalistisk produkt och långsiktighet. Det räcker inte med stora ord.

Jag säger som schweiziske författ-aren och arkitekten Max Frisch (1911–1991):

”Många goda idéer dör under transporten till skrivbordet.”

Mer läsning

Annons