Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det kommer inte att se ut som 1966

/

Annons

I ungefär tio år har Arbetarbladet haft det utseende som ni läsare just nu förknippar med tidningen.

En kort tid om man läser texter och jämför. En del händelser och problem vi rapporterade om för tio år sedan är i högsta grad aktuella även i dag.

En lång tid om man tittar på utseendet och funderar.

Ännu större blir skillnaderna om man tittar 45 år tillbaka i tiden, till 1966. Då såg tidningen ut som på bilden här intill – och de som jobbade då tyckte säkert att de gjorde en fantastiskt snygg tidning. Precis som vi tyckte för tio år sedan när dagens layout var ny.

Men tidningars utseende följer trender, precis som allt annat i samhället – och snart är det dags för Arbetarbladet att presentera vår nya kostym.

Förra våren lät vi ett företag som jobbar med layoutfrågor granska vår tidning, sätta betyg och ge förslag till hur vi skulle kunna fräscha till den.

Vi bildade en grupp på tidningen som jobbade ganska intensivt under hösten, använde en del av de idéer vi fått och lade till egna. Ett första utkast presenterades för medarbetarna, som fick chansen att tycka till.

Därefter har gruppen jobbat vidare och för någon vecka sedan lades ett bearbetat förslag fram.

Nu återstår finjusteringar, vilket i sig är ett mycket intensivt jobb, innan vi kan presentera resultatet för er läsare – preliminärt om ett par månader.

Vi jobbar med nya stilar på både rubriker och texter, och ett utseende på sidorna som gör att Arbetarbladet i fortsättningen ska vara ännu lättare att läsa. Dessutom ska vi visa ännu bättre hur vi sorterar materialet i tidningen – så att alla ska kunna hitta just de nyheter som intresserar dem mest.

Och även om trender ofta går i cykler lovar vi att det inte kommer att se ut som för 45 år sedan.

Per Bäckström, redigeringschef

Mer läsning

Annons