Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Döden skakade på huvudet åt mig

På högstadiet och gymnasiet fick jag ibland stålsätta mig för att orka gå till skolan. Jag var ingen skolkis, det hörde till ovanligheterna att jag hade ogiltig frånvaro, men jag kände mig ganska likgiltig inför skolan. Vi var tvungna att vara där, det fanns liksom inga andra alternativ.

Annons

Sjuan var visserligen ganska spännande. Vi började på en ny, större skola och fick nya ämnen som franska, kemi och fysik. Men i åttan var studiemotivationen borta. De tegeltunga väggarna, de långa korridorerna, de nedklottrade skåpen och betygsstressen, allt kändes tråkigt och meningslöst. Jag var okoncentrerad och frustrerad. När jag inte kunde se någon nytta i det vi skulle lära oss kunde jag inte heller förstå varför vi skulle plugga och prestera. För vems skull måste jag lära mig? Det kändes inte som att det var för min egen skull. Å andra sidan hade jag ingen aning om vad jag ville jobba med, hade inga mål. Jag ville bara bort. Längtade till en tillvaro där jag kunde bestämma över mitt eget liv.

I nian skulle vi diskutera våra gymnasieval med syokonsulenten, som för övrigt kallades för döden. Det var inte direkt en upplyftande upplevelse.

”Vill du läsa ryska på gymnasiet? Men du läser ju franska nu, ska du inte fortsätta med det?”

”Det verkar kul med ryska.”

”Kul? Och så ser jag att du valt el och tele i andra hand. Du har ju valt samhällsvetenskaplig i första hand, borde du inte söka humanistisk i andra hand?”

”Nä, för kommer jag inte in på sam så vill jag bli flygplanstekniker.”

Döden bara skakade på huvudet åt mig.

Ibland får man för sig att gymnasievalet är helt avgörande för resten av livet. Så är det förstås inte. Det är många som har pluggat ett visst gymnasieprogram men senare valt ett helt annat yrke eller olika yrken i livet. Om man inte riktigt vet vad man vill göra om fem år när man är 15 så är det faktiskt ingen katastrof. Det är bättre att tänka igenom hur man ska få de närmaste åren att kännas okej. Knepet är att få eleven intresserad, studiemotiverad och vilja ta eget ansvar. Det kan vara lättare sagt än gjort.

Mer läsning

Annons